Resumen
Aquesta tesi analitza el funcionament intern d’una iniciativa de formació del professorat universitari per a l’ensenyament per mitjà de l’anglès. Des d’una perspectiva constructivista social estudia el procés de formació de professors de ensenyament per mitjà de l’anglès i investiga com es construeix la seva expertesa. En el primer capítol s’exposen les arrels teòriques i els antecedents històrics de l’ensenyament per mitjà de l’anglès, seguits d’una visió general dels diferents enfocaments d’ensenyament en llengües addicionals a la universitat. Aquest primer capítol finalitza amb una revisió de investigació existent de la formació del professorat per l’ensenyament per mitjà de l’anglès, l’àmbit d'aquesta tesi. El Capítol 2 presenta els objectius i preguntes de recerca de la tesi, mentre que el tercer capítol se centra en aspectes ontològics i epistemològics, així com el principal marc teòric d’aquesta tesi, que és l’anàlisi de conversa (CA). Els mètodes es detallen al Capítol 4, que inclou una descripció del context institucional, el procés de formació del professorat, els participants i una descripció dels processos emprats en la recopilació, selecció i anàlisi de dades. Les dades i les anàlisis es presenten en els Capítols 5 a 9. En primer lloc, el Capítol 5 examina les visions compartides inicialment de l’ensenyament per mitjà de l’anglès, les seves hipòtesis subjacents sobre l’aprenentatge de llengües i les conseqüències que aquests supòsits tenen a un nivell pràctic per la docència per mitjà de l’anglès. El Capítol 6 se centra en la negociació i organització inicial del procés de formació. El Capítol 7 examina les accions socials situades que generen oportunitats per la co-construcció de l’expertesa en l’ensenyament per mitjà de l’anglès. La presentació d’un model heurístic de la construcció en interacció de l’expertesa al Capítol 8 ofereix un enfocament teòric i metodològic per a l’estudi de la co-construcció de expertesa en l’ensenyament per mitjà de l’anglès. El Capítol 9 presenta resultats emergents respecte al potencial transformador del procés de formació, així com el paper dels artefactes materials en el procés formatiu. El Capítol 10 exposa les conclusions respecte a les tres preguntes de recerca principals i les troballes emergents. Una secció final proporciona aplicacions pràctiques i indicacions per a futures investigacions. Molt poques investigacions anteriors han examinat la formació dels professors de l’ensenyament per mitjà de l’anglès des d’una perspectiva social constructivista i en interacció. Les dades i les anàlisis presentades proporcionen evidència de la contribució d’aquests marcs per entendre com els processos de formació d’aquests professionals són construïts en la interacció i com i quan afavoreixen el desenvolupament de la expertesa. Els resultats mostren ideologies de llengües existents en relació amb models d'ensenyament i aprenentatge, així com les repercussions que poden tenir aquestes ideologies sobre com es conceptualitza i realitza l'ensenyament per mitjà de l´anglès. Els resultats reflecteixen una reinterpretació significativa del procés de formació planificat, així com la construcció de marcs de participació que no faciliten la col·laboració interdisciplinària. El anàlisi comparatiu tant de les ideologies lingüístiques com dels marcs de participació al principi i al final del procés suggereix el potencial transformador del procés. L’anàlisi reflecteix els rols significatius i variats dels artefactes materials al llarg del procés, incloent-hi el paper dels artefactes materials en la co-construcció en interacció de l'expertesa. Finalment, aquesta tesi presenta una eina heurística per a l'estudi de la co-construcció de la expertesa en l’ensenyament per mitjà de l’anglès. Aquesta eina es presenta com una hipòtesi de treball i com a primera aproximació a la conceptualització com a ajuda a futures investigacions en aquest àmbit.Fecha de lectura | 14 may 2019 |
---|---|
Idioma original | Inglés |
Supervisor | Emilee Sarah Moore de Luca (Director/a) & Melinda Dooly Owenby (Tutor/a) |
Palabras clave
- Formación docente
- Expertícia