La col·laboració docent com a eix central del model de formació del professorat Xarxa d'Aprenentatge entre Iguals

Tesis doctoral

Resumen

L’objectiu d’aquesta recerca és identificar les potencialitats i límits del model de formació Xarxa d’Aprenentatge entre Iguals (XAI) en el desenvolupament del programa Leemos en pareja/Bikoteka Irakurtzen (LeP), en relació a l’aprenentatge que promou en l’alumnat, el professorat, i els centres participants; i en relació a les possibilitats que genera per fer que una innovació educativa esdevingui una pràctica sostenible en el centre. La XAI –en un cicle de tres anys de formació- pretén ajudar els centres educatius que hi participen a incorporar LeP, programa educatiu de millora de la comprensió lectora, fonamentat en la tutoria entre iguals. El treball d’investigació es basa en un model d’avaluació del desenvolupament professional docent que posa el focus d’atenció en l’anàlisi del programa de formació i els docents que hi participen, junt amb el seu context immediat -alumnat i centre-. Ens interessem per l’assoliment d’aprenentatge per part de l’alumnat, pel grau de satisfacció i aprenentatge assolit pel professorat i pel nivell d’incorporació del programa educatiu en els centres. La diferent naturalesa dels objectius específics de recerca que ens formulem fa que utilitzem dos tipus d’enfocaments metodològics complementaris, un estudi quasi-experimental, que segueix un disseny pre-postest amb un sol grup, i un enfocament qualitatiu. L’estudi es realitza en una població de 22 centres educatius de primària i secundària: 20 centres -40 docents i 817 alumnes- van participar en el curs 2014-15 a la XAI -4 d’ells van acabar el cicle de tres edicions de formació-; i 2 centres més, que van abandonar la formació abans d’acabar el cicle. Els resultats mostren que, després d’haver desenvolupat en el centre durant un curs escolar el programa LeP, l’alumnat millora els seus nivells de comprensió lectora. Aquest objectiu és bàsic, ja que l’indicador clau de la qualitat d’un model de formació efectiu és la millora en l’aprenentatge de l’alumnat. Les dades qualitatives ens permeten analitzar els suports que es posen en marxa, provinents de l’aprenentatge entre iguals, i que permeten aquest assoliment. El primer nivell de suport és l’ús de la tutoria entre iguals que fonamenta el programa LeP, que permet fomentar l’aprenentatge entre l’alumnat. El segon nivell de suport és la col·laboració docent promoguda des de la formació, i que permet l’aprenentatge entre el professorat, amb la participació d’una parella de docents per centre, per poder oferir-se suport mutu en la planificació i implementació del programa LeP a l’aula. El tercer nivell de suport és la col·laboració amb els docents que pertanyen a la resta de centres que participen a la XAI, tant a partir de situacions presencials, com fent ús d’un espai virtual. Aquestes interaccions permeten un aprenentatge entre centres que ajuda a consolidar les decisions preses pels docents. El resultat final de tot aquest procés és la implementació del programa LeP ajustada a les necessitats i possibilitats de cada centre, gràcies a l’amplitud d’opcions i la flexibilitat que ofereix el model de formació de la XAI, permetent que esdevingui sostenible.
Fecha de lectura27 ene 2016
Idioma originalCatalán
SupervisorDavid Duran Gisbert (Director/a)

Citar esto

'