Resumen

Les tècniques d'arc són fonamentals en el so dels instruments de corda fregada. L'aprenentatge d'aquestes tècniques (anomenades cops d'arc) comença des del nivell inicial, ja que es requereix molta coordinació i control motriu per aconseguir un so de qualitat. Els cops d'arc caracteritzen la interpretació i s'apliquen en els diferents contextos musicals com son les orquestres o conjunts de música de cambra, on els instrumentistes de corda han de dominar i executar cada tècnica de manera precisa, homogeneïtzant els sons dins el grup. D'altra banda, l'aprenentatge cooperatiu és una estratègia cada vegada més utilitzada a l'aula de música, ja que fomenta la interacció dels estudiants promovent la construcció conjunta del coneixement.

Atesa la importància de les tècniques d'arc i la possibilitat d'aprendre en grup, aquesta recerca se centra en l'anàlisi de l'apropiació de l'spiccato, martelé, legato i arc lent en estudiants de 12 a 14 anys d'etapa elemental de violí, viola i violoncel en un context de classe de música de cambra. Concretament, es dissenya, implementa i analitza la proposta didàctica Quatre Arcs i un Puzle, que contempla el treball d'aquests cops d'arc en quartets de cordes amb la metodologia cooperativa puzle. Amb la finalitat, doncs, d'observar si es produeix apropiació i com, es realitza un disseny mixt de mètodes qualitatius i quantitatius. L'anàlisi de dades es desenvolupa en quatre fases obtenint resultats positius tant en l' apropiació de les tècniques d'arc, especialment en els estudiants amb rol de tutor, com en la interacció dels participants com a conseqüència de l'aplicació del puzle.

Es conclou que aquesta eina d'aprenentatge cooperatiu possibilita l'apropiació de continguts específics de la tècnica d'instruments de corda fregada, promovent a més habilitats socials i motivació per participar d'un grup de cambra. Les aportacions d’aquesta recerca advoquen per una educació musical més enllà de l'aprenentatge individual i individualista, tan arrelats en el nostre context.
Fecha de lectura31 oct 2024
Idioma originalEspañol

Citar esto

'