Resumen
S’aporta una visió general del nexe entre la música i el text en obres religioses —litúrgiques i en romanç— de compositors del Barroc musical hispànic (Victoria, Cererols, Ruiz Samaniego, Valls, Comes, Gómez Camargo, Vallès i Literes). Es posa de manifest la relació entre retòrica i llenguatge musical. Es revisen diversos tractats musicals hispànics del moment, per tal d’extreure’n els trets que configuren el pensament retoricomusical. S’interrelacionen aquestes obres amb els tractats europeus de l’època, singularment els de Burmeister i de Kircher. De les figures retoricomusicals detallades en els documents, es confecciona l’anàlisi que s’aplica a fragments musicals de les obres dels compositors esmentats. Les conclusions palesen, entre d’altres, que l’ornatus de la retòrica vehiculava la sintaxi del llenguatge musical, que responia, així, als tres objectius de la comunicació verbal de l’època: docere, delectare et movere.
Título traducido de la contribución | Relació entre la música i el text en la música religiosa del Barroc hispànic: de la retòrica a la música |
---|---|
Idioma original | Múltiples idiomas |
Páginas (desde-hasta) | 83-105 |
Número de páginas | 23 |
Publicación | Revista de Musicologia |
Volumen | XI |
DOI | |
Estado | Publicada - 1 ene 2018 |
Palabras clave
- P. Cerone
- T. L. Victoria
- F. Valls
- J. Cererols
- tractats musicals
- Barroc musical hispànic
- figures retoricomusicals