Publicidad, diversidad fenotípica y dinamización intercultural en Cataluña en tiempos de crisis y cambios

Nicolás Lorite García*

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículoInvestigaciónrevisión exhaustiva

Resumen

| This article aims to examine the cultural identity positioning of advertising in times of economic crisis in Catalonia, coinciding with the nationalist shift towards the independence from Spain in the year 2014. After analysing a sample of 441 spots from a major Catalan public broadcasting channel (TV3) in Catalonia, we can see that the characters portrayed fallalmost entirely in the white-Caucasian phenotype. Therefore, the advertising discourse is not representative of the diversity of Catalan society today, as it excludes“others” from Latin America, Africa, or Asia, and positions itself on the side of the white-Caucausian“us”and“ours”. It does not promote the inclusive language recommended by media regulatory bodies, such as the Bureau for Diversity in Audiovisual Of the Catalan Audiovisual Council (2013), to promote intercultural dynamization and avoid xenophobia.

Título traducido de la contribuciónAdvertising, phenotypic diversity and intercultural dynamization in Catalonia in times of crisis and change
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)139-165
Número de páginas27
PublicaciónCuadernos.info
N.º48
DOI
EstadoPublicada - 2021

Palabras clave

  • Advertising
  • Catalonia
  • Cultural diversity
  • Economic crisis
  • Inclusive advertising
  • Intercultural dynamization
  • Nationalism
  • Phenotypic representation
  • Television

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'Publicidad, diversidad fenotípica y dinamización intercultural en Cataluña en tiempos de crisis y cambios'. En conjunto forman una huella única.

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