TY - JOUR
T1 - El lugar de la mediación religiosa
T2 - una aproximación por métodos mixtos
AU - Muntanyola-Saura, Dafne
AU - Fernández, Miquel
N1 - Funding Information:
1 Agradecemos a Avi Astor, director del proyecto RELIG 2015, financiado por la Generalitat de Catalunya, y a los miembros del ISOR su participación en el trabajo de campo, en concreto en la realización de entrevistas y observaciones.
Funding Information:
A la persona entrevistada (ego en el len-guaje de redes) se le pidió la edad, el país de procedencia, el sexo, el tiempo de residencia en Cataluña, la profesión y la religión que profesa. A continuación, una vez regis-trados los nombres de 20 personas (que en lenguaje del ARS se denominan alteri), se pedía para cada una de ellas los siguientes atributos, además de los citados: el ámbito donde se habían conocido (en círculos fa-miliares, escolares, religiosos, laborales, en el barrio, por terceros, en ambientes de ocio, etc.), la profesión, el tiempo que lleva-ba en Cataluña y el ámbito y dónde mante-nían el contacto actualmente. Por último, se preguntaba si las personas tenían contacto entre ellas.
Publisher Copyright:
© 2019 Centro de Investigaciones Sociologicas. All rights reserved.
Copyright:
Copyright 2020 Elsevier B.V., All rights reserved.
PY - 2019
Y1 - 2019
N2 - The article analyses the role of religious brokerage, arguing for the importance of cultural and social capital. A city like Barcelona is a place of arrival and settlement for a population with diverse trajectories. We see the urban environment as a cultural as well as a social attribute of the activity of religious brokerage. Our case studies are three religious communities in the city: Muslim Pakistani, Sikh and Philippine Catholic. Based on research using a mixed methodology, combining semi-structured interviews, observation and social network analysis (SNA), we look at the spaces where mediation occurs and the composition of the mediators' personal networks. The results obtained lead us to consider sense of place and sociability as necessary aspects of religious brokerage.
AB - The article analyses the role of religious brokerage, arguing for the importance of cultural and social capital. A city like Barcelona is a place of arrival and settlement for a population with diverse trajectories. We see the urban environment as a cultural as well as a social attribute of the activity of religious brokerage. Our case studies are three religious communities in the city: Muslim Pakistani, Sikh and Philippine Catholic. Based on research using a mixed methodology, combining semi-structured interviews, observation and social network analysis (SNA), we look at the spaces where mediation occurs and the composition of the mediators' personal networks. The results obtained lead us to consider sense of place and sociability as necessary aspects of religious brokerage.
KW - Cultural Capital
KW - Place
KW - Religious Brokerage
KW - Social Capital
KW - Social Network Analysis
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85077389279&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.5477/cis/reis.165.101
DO - 10.5477/cis/reis.165.101
M3 - Artículo
AN - SCOPUS:85077389279
SN - 0210-5233
VL - 165
SP - 101
EP - 120
JO - Revista Espanola de Investigaciones Sociologicas
JF - Revista Espanola de Investigaciones Sociologicas
ER -