El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación

Producción científica: Contribución a una revistaArtículoInvestigaciónrevisión exhaustiva

35 Citas (Scopus)

Resumen

The purpose of this study was to explore the influence of youth sports' socialization agents on athletes' self-determined motivation. We used a transversal methodology and assessed, via questionnaires, the predictive capacity of coaches, peers and parental autonomy support on autonomous regulation, controlled regulation and amotivation of 269 athletes age ranged between 11 and 17 years old, through regression analyses. Results showed that the perception of coaches' autonomy support in first place, followed by parental and peers', predicted a more autonomous behavioral regulation. The perception of coaches' autonomy support also played the role of protective factor for the athletes' amotivation. Our discussion, in line with Vallerand's hierarchical model, suggests that in a specific context such as sports, the most influent autonomy support would be provided by the most authoritative figure in that given context, specifically coaches for this case. © 2013: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Título traducido de la contribuciónCoaches, peers and parents' autonomy support and its predictive capacity on young athletes' self-determined motivation
Idioma originalEspañol
Páginas (desde-hasta)243-248
Número de páginas6
PublicaciónAnales de Psicologia
Volumen29
N.º1
DOI
EstadoPublicada - 1 ene 2013

Palabras clave

  • Social environment
  • Self determination theory
  • Sports

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto