Critical digital literacy of future teachers in the Twitter Age (La alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitter) (La alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitter)

Título traducido de la contribución: La alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitte

Antoni Santisteban*, María Consuelo Díez-Bedmar, Jordi Castellví

*Autor correspondiente de este trabajo

Producción científica: Contribución a una revistaArtículoInvestigaciónrevisión exhaustiva

17 Citas (Scopus)

Resumen

The transformations caused by the proliferation of social media in the Digital Age are having a huge impact on the field of education. Teacher training programmes are faced with the challenge of preparing future teachers to interpret digital media critically. Creating an informed, reflective citizenry depends on this training. This leads to the question: Are future teachers critical thinkers? This study inquires into the capacities of students in their third and fourth years of the Bachelor’s degree in Primary Education at five Spanish universities (n = 322) to construct critical discourses. This study examines their capacities to analyse and discuss information from social media on controversial issues around gender violence, machismo, LGBTIQ persons, homophobia, intolerance and undemocratic attitudes. The results reveal the future teachers’ difficulties developing critical discourses based on online news items on controversial issues. Only a minority doubt, check, analyse and argue critically.

Título traducido de la contribuciónLa alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitte
Idioma originalInglés
Páginas (desde-hasta)185-212
Número de páginas28
PublicaciónCultura y Educacion
Volumen32
N.º2
DOI
EstadoPublicada - 2 abr 2020

Huella

Profundice en los temas de investigación de 'La alfabetización crítica digital del futuro profesorado en tiempos de Twitte'. En conjunto forman una huella única.

Citar esto