• Teléfono93 581 2827
  • Edifici B, Campus UAB

    08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)

Se calcula con base en el n.º de publicaciones almacenadas en Pure y citas de Scopus
1993 …2024

Resultados de investigaciones por año

Perfil personal

Indicadores Generales de calidad de la producción científica

Intereses en la investigación

Professor agregat del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona. Membre del Grup de Recerca Educació i Treball des de l’any 1992 i coordinador del grup des del 2011. Les àrees de recerca desenvolupades son transició de l’escola al treball, educació secundaria, formació professional, política educativa, estudis de joventut.

Des de l’any 2006, he participat i promogut una xarxa internacional de estudis comparatius de les transicions educatives de les persones joves, amb el desenvolupament del International Study of City Youth desde l’any 2013 fins l’any 2019, amb la participació d’equips de recerca d’Austràlia, Estats Units, Canadà, Noruega, Finlàndia, Islàndia, França, Polònia i Bèlgica. La comparació s’ha fet a través de ciutats, i he coordinat l’equip espanyol, que ha analitzat les transicions a la ciutat de Barcelona. He coordinat dos projectes I+D del plan nacional (Elecciones educativas e itinerarios formatives post-obligatorios de los jóvenes. Análisis comparativo internacional en un contexto de crisis económica. CSO2013-44540-P, i Elecciones educativas y desigualdades sociales en las biografias juveniles: acceso a la universidad, itinerarios de formación profesional y abandono del sistema educativo CSO2016-79945-P, Aquests projectes han donat cobertura a l’estudi internacional. Ara participo en un projecte internacional denominat The Middle Missing Project, liderat pel NIFU, de Noruega, i vaig realitzar una estada curta de recerca a Tampere, Finlandia, al maig del 2022, amb una beca de recerca del European Consortium for Innovative Universities.

En els darrers cinc anys, he publicat nombrosos articles i capítols de llibres, així com presentat comunicacions a congressos nacionals i internacionals. He estat el coordinador del GRET en el projecte International Comparative Analysis of Social Inequalities (2016-19), projecte d’intercanvi d’investigadors de Europa i Amèrica Llatina, i he coordinat la part d’educació i treball.

He dirigit sis tesis doctorals i actualment estic dirigint una tesi en el camp de la formació professional i els itineraris dels joves. També participo en el programa de doctorat del Departament de Sociologia, en el comitè de seguiment dels projectes de tesis matriculats en el programa. En l’àmbit de la transferència, he signat nombrosos contractes de col·laboració amb institucions públiques i privades, així assessories a diferents institucions. D’especial rellevància han estat convenis per assessorar ajuntaments per millorar els serveis d’orientació acadèmica i laboral dels joves després de l’escola obligatòria, la demanda del Parlament de Catalunya d’un dictamen sobre la Llei Catalana de Formació Professional, i la participació en el Consell d’Europa per a la promoció de les polítiques de joventut a Europa. Recentment, he participat en una recerca sobre itineraris de joves en situació de vulnerabilitat patrocinat per l’Associació Espanyola d’Escoles de Segona Oportunitat. Soc el coordinador de l’observatori de competències digitals i ocupació patrocinat per la Fundació Iman. He rebut l’encàrrec de la Fundació Bofill per realitzar un informe sobre l’abandonament als Cicles Formatius de Grau Mitjà. És de destacar en l’àmbit de la transferència dels resultats de recerca a la docència, en particular als estudis de postgrau, com ara el Màster de Formació Inicial del Professorat de Secundària i el Màster Interuniversitari Joventut i Societat.

 

Experiencia relacionada con los ODS de las Naciones Unidas

En 2015, los estados miembros de las Naciones Unidas acordaron 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) para erradicar la pobreza, proteger el planeta y garantizar la prosperidad para todos. El trabajo de esta persona contribuye al logro de los siguientes ODS:

  • ODS 4: Educación de calidad
  • ODS 10: Reducción de las desigualdades

Educación/cualificación académica

Doctor/a, Sociología (sección Metodología), Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Fecha de beca: 23 jul 2002

Licenciado/a, Sociología, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Fecha de beca: 5 sept 1990

Puestos externos a la institución

Profesor ayudante doctor, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 sept 200231 jul 2003

Profesor ayudante, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 sept 200031 jul 2002

Profesor asociado, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

1 sept 199331 jul 2000

Huella digital

Profundizar en los temas de investigación en los que Rafael Merino Pareja está activo. Estas etiquetas de temas provienen de las obras de esta persona. Juntos, forma una huella digital única.
  • 1 Perfiles similares

Colaboraciones y áreas de investigación principales de los últimos cinco años

Colaboración externa reciente a nivel de país/territorio. Para consultar los detalles, haga clic en los puntos o