Aquesta tesi doctoral presenta un anàlisi de l'impacte de la formació inicial per al professorat de formació viària basada en el model de canvi d'actituds. Sorgeix de la necessitat de conèixer la influència i la permanència de la formació que capacita a aquest professorat per al seu exercici professional. L'objectiu principal d'aquesta investigació és comprendre com aquesta formació pot transformar el professorat en model i referent en matèria de conducció segura i formació per a una mobilitat amb zero accidents de trànsit. En particular, aquesta tesi observa si la formació té un efecte positiu sobre la predisposició cap a l'ensenyament de la conducció segura, en línies generals i per diferències de gènere. Així mateix, determina si el factor temps influeix en el canvi de les creences sobre els factors de risc o si hi ha canvis en el comportament en la conducció de les persones participants després del curs, i en tal cas, si es mantenen en el temps. També examina la convicció sobre la utilitat de la formació per al professorat aspirant, així com la seva utilitat per a la formació d'aspirants a la conducció. Finalment, es centra en els compromisos de conducció segura vinculats a l'ensenyament, manifestats pel professorat al finalitzar el curs, així com la seva permanència o millora al llarg del temps. La tesi s'estructura en quatre grans apartats. En una primera part, s'adopta una contextualització que presenta tres eixos influents en la formació del professorat de formació viària. En aquest sentit, destaquem el paradigma contemporani de la mobilitat, que reconeix els canvis socials en quant a necessitats i enfocaments cap a la millora de la seguretat viària. El segon eix se centra en l'anàlisi de la normativa relativa a la reducció dels accidents de trànsit, que exerceix una influència significativa en la tasca professional del professorat de formació viària. Com a tercer eix, explorem l'impacte dels avenços tecnològics en els vehicles, des de les noves ajudes a la conducció fins a l'arribada del vehicle autònom, en relació amb el factor humà en la conducció. En una segona part, la fonamentació teòrica senta les bases de la present tesi doctoral, en coherència amb la metodologia i part aplicada d'acord amb els objectius proposats. Dividida en tres capítols, pretén aportar anàlisi i comprensió de les variables intervingudes, així com revisar els principals conceptes i processos relacionats amb l'educació i la formació viària. Els fonaments en els quals pivoten són l'educació viària per a la mobilitat segura, el canvi d'actituds per a una conducció sense risc d'accidents i la capacitació del professorat de formació viària. La tercera part d'aquesta tesi planteja els objectius i preguntes que la guien, abastant una exposició exhaustiva del disseny mixt longitudinal de tipus explicatiu adoptat. Es va optar per un disseny quasiexperimental sense grup de control de mesures repetides per a l'anàlisi de dades quantitatives, i es va triar l'estudi de cas longitudinal per a l'estudi de la informació qualitativa. Ja en la quarta part, es mostren els resultats i les conclusions de la investigació. Aquesta tesi doctoral confirma que la formació inicial per al professorat de formació viària, basada en el model de canvi d'actituds, té un impacte positiu i durador en la predisposició cap a l'ensenyament de la conducció segura. A més, aquesta formació influeix positivament en aspectes clau de la seguretat viària i promou una major consciència dels factors socials relacionats amb aquesta. Els canvis en actituds i compromisos persisteixen amb el temps, consolidant la importància d'aquesta formació en la promoció de la mobilitat segura i la responsabilitat social en la societat.
Impacto del modelo de cambio de actitudes en el proceso de capacitación del profesorado de formación vial
Tello-Sánchez, J. (Author). 29 Nov 2023
Student thesis: Doctoral thesis
Student thesis: Doctoral thesis