Abstract
La creixent complexitat sociocultural existent a Europa i la ràpida transformació de la composició escolar per origen de l’alumnat han introduït canvis en el sistema educatiu i en l’organització escolar interna dels centres que han conduit a implementar noves estratègies, mesures i pràctiques de suport educatiu que responen a diversos models, més selectius o inclusius.
A Catalunya, treballs previs assenyalen que sota un model normatiu inclusiu trobem pràctiques d’agrupament de l’alumnat diverses, i sovint allunyades de les recomanacions que apunten evitar les formes d’agrupament homogeni per capacitat, com estratègia poc eficaç per a la millora global del rendiment i especialment perjudicial per al benestar i la vinculació escolar de l’alumnat en situació de major risc o vulnerabilitat educativa.
Tant la complexitat de la qüestió, que es vincula directament al repte de l’eficàcia i l’equitat educativa, com la varietat de situacions en el context català fan que sigui pertinent esclarir les tipologies, l’abast i l’impacte de les formes de distribució de l’alumnat
A Catalunya, treballs previs assenyalen que sota un model normatiu inclusiu trobem pràctiques d’agrupament de l’alumnat diverses, i sovint allunyades de les recomanacions que apunten evitar les formes d’agrupament homogeni per capacitat, com estratègia poc eficaç per a la millora global del rendiment i especialment perjudicial per al benestar i la vinculació escolar de l’alumnat en situació de major risc o vulnerabilitat educativa.
Tant la complexitat de la qüestió, que es vincula directament al repte de l’eficàcia i l’equitat educativa, com la varietat de situacions en el context català fan que sigui pertinent esclarir les tipologies, l’abast i l’impacte de les formes de distribució de l’alumnat
Translated title of the contribution | Las agrupaciones escolares: impactos sobre las oportunidades educativas de las y los jóvenes. |
---|---|
Original language | Catalan |
Title of host publication | Els reptes de l'educació a Catalunya |
Editors | Aina Tarabini |
Place of Publication | Barcelona (ES) |
Chapter | 5 |
Pages | 173-216 |
Number of pages | 44 |
Edition | 1ª |
Publication status | Published - 30 Nov 2022 |