Benestar i malestar a l’escola: Una exploració interseccional de les experiències de l’alumnat de secundària a Catalunya

Berta Llos Casadella, Alejandro Caravaca, Mireia Franquet, Xènia Gavalda Elias, Mar Arnau Gonga, Isabel Domingo, Adri Prexigueiro, Helena Soler, Arlet Mateo, Clara Gallart Camacho

Research output: Book/ReportCommissioned report

2 Downloads (Pure)

Abstract

Els centres educatius són un dels espais on els infants i adolescents a Catalunya passen més hores del dia. La seva funció principal és l’aprenentatge, però també esdevenen espais claus de socialització, de trobada i de descobriment. Per aquest motiu, els centres educatius haurien de representar espais de benestar per a tot l’alumnat que els habita, principi entès com “el fet d’estar i sentir-se bé a l’escola i dotar de sentit les pràctiques educatives” (Tarabini, 2022, p. 466). De fet, les experiències escolars satisfactòries són condicionants fonamentals per als processos d’aprenentatge (Gutman & Vorhaus, 2012; OCDE, 2017; Steinmayr et al., 2018). Dit d’una altra manera, l’alumnat que està millor a l’escola i que se sent millor aprenent obté millors resultats acadèmics (Tarabini, 2022, p. 468). Tanmateix, les experiències educatives no són iguals per a tot l’alumnat: els centres educatius no són aliens a les diferents dinàmiques socials de dominació com el masclisme, el classisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia o el capacitisme—només per esmentar-ne algunes—, i els membres de la comunitat educativa tampoc no estan exempts dels seus efectes. Aquestes dinàmiques socials condicionen, per tant, les experiències educatives de l’alumnat.
Original languageCatalan
Publication statusPublished - 2025

Keywords

  • Secondary education
  • sexism
  • Culture of violence
  • Beauty standards pressure
  • lesbophobia
  • Biphobia
  • homophobia
  • transphobia
  • Racism
  • Xenophobia
  • student well-being

Cite this