TY - BOOK
T1 - Benestar i malestar a l’escola
T2 - Una exploració interseccional de les experiències de l’alumnat de secundària a Catalunya
AU - Llos Casadella, Berta
AU - Caravaca, Alejandro
AU - Franquet, Mireia
AU - Gavalda Elias, Xènia
AU - Gonga, Mar Arnau
AU - Domingo, Isabel
AU - Prexigueiro, Adri
AU - Soler, Helena
AU - Mateo, Arlet
AU - Gallart Camacho, Clara
PY - 2025
Y1 - 2025
N2 - Els centres educatius són un dels espais on els infants i adolescents a Catalunya passen més hores del dia. La seva funció principal és l’aprenentatge, però també esdevenen espais claus de socialització, de trobada i de descobriment. Per aquest motiu, els centres educatius haurien de representar espais de benestar per a tot l’alumnat que els habita, principi entès com “el fet d’estar i sentir-se bé a l’escola i dotar de sentit les pràctiques educatives” (Tarabini, 2022, p. 466). De fet, les experiències escolars satisfactòries són condicionants fonamentals per als processos d’aprenentatge (Gutman & Vorhaus, 2012; OCDE, 2017; Steinmayr et al., 2018). Dit d’una altra manera, l’alumnat que està millor a l’escola i que se sent millor aprenent obté millors resultats acadèmics (Tarabini, 2022, p. 468). Tanmateix, les experiències educatives no són iguals per a tot l’alumnat: els centres educatius no són aliens a les diferents dinàmiques socials de dominació com el masclisme, el classisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia o el capacitisme—només per esmentar-ne algunes—, i els membres de la comunitat educativa tampoc no estan exempts dels seus efectes. Aquestes dinàmiques socials condicionen, per tant, les experiències educatives de l’alumnat.
AB - Els centres educatius són un dels espais on els infants i adolescents a Catalunya passen més hores del dia. La seva funció principal és l’aprenentatge, però també esdevenen espais claus de socialització, de trobada i de descobriment. Per aquest motiu, els centres educatius haurien de representar espais de benestar per a tot l’alumnat que els habita, principi entès com “el fet d’estar i sentir-se bé a l’escola i dotar de sentit les pràctiques educatives” (Tarabini, 2022, p. 466). De fet, les experiències escolars satisfactòries són condicionants fonamentals per als processos d’aprenentatge (Gutman & Vorhaus, 2012; OCDE, 2017; Steinmayr et al., 2018). Dit d’una altra manera, l’alumnat que està millor a l’escola i que se sent millor aprenent obté millors resultats acadèmics (Tarabini, 2022, p. 468). Tanmateix, les experiències educatives no són iguals per a tot l’alumnat: els centres educatius no són aliens a les diferents dinàmiques socials de dominació com el masclisme, el classisme, el racisme, la xenofòbia, la LGTBIfòbia o el capacitisme—només per esmentar-ne algunes—, i els membres de la comunitat educativa tampoc no estan exempts dels seus efectes. Aquestes dinàmiques socials condicionen, per tant, les experiències educatives de l’alumnat.
KW - Educació secundària
KW - Masclisme
KW - Cultura de la violència
KW - Pressió estètica
KW - Lesbofòbia
KW - Bifobia
KW - Homofòbia
KW - Transfòbia
KW - Racisme
KW - Xenofòbia
KW - Benestar de l'alumnat
KW - Secondary education
KW - sexism
KW - Culture of violence
KW - Beauty standards pressure
KW - lesbophobia
KW - Biphobia
KW - homophobia
KW - transphobia
KW - Racism
KW - Xenophobia
KW - student well-being
KW - Educación secundaria
KW - Machismo
KW - Cultura de la violencia
KW - Presión estética
KW - Lesbofobia
KW - Bifobia
KW - Homofobia
KW - Transfobia
KW - Racismo
KW - Xenofobia
KW - Bienestar del alumnado
M3 - Informe oficial
BT - Benestar i malestar a l’escola
ER -