TY - CHAP
T1 - Adquisició i consum de recursos marins a la vil·la de la Gran Via - Can Ferrerons. Evidències arqueològiques i arqueozoològiques
AU - Monteagudo, Ramon Coll
AU - Alcantara Fors, Roger
AU - Ruiz Cros, Alba
AU - Aguirre Uribesalgo, Amaia
AU - Fossile, T
AU - Saña Segui, Maria
AU - Verdún Castelló, Ester
AU - Monclús, Marta Prevosti
PY - 2024
Y1 - 2024
N2 - La vil·la romana de la Gran Via–Can Ferrerons (Premià de Mar, Maresme) és una de les més grans de la comarca, que s’inicia a principis del segle i aC. També és coneguda per la singularitat del seu edifici de planta octogonal, que té el seu origen en el segle v dC , i s’interpreta com un pavelló de recepció construït per un personatge rellevant de l’elit de Barcino. Posteriorment, es reutilitzà, com moltes altres vil·les de l’Antiguitat Tardana, com a centre de producció. Les excavacions al jaciment han proporcionat un gran nombre de restes arqueològiques, incloent-hi ceràmica, artefactes de pedra i metall, i restes faunístiques. Al llarg de les diferents fases d’ocupació, algunes d’aquestes restes suggereixen una relació activa amb el mar, els productes del mar i les activitats pesqueres. Els hams de pesca, els pesos de xarxa, així com una varietat de restes de peixos i petxines són indicatius de l’aprofitament d’uns recursos marins molt propers. Aquesta comunicació reuneix restes arqueològiques i arqueozoològiques per reconstruir la relació dels habitants d’aquesta vil·la romana amb el mar, les pràctiques de pesca i l’ús i consum dels recursos marins.
AB - La vil·la romana de la Gran Via–Can Ferrerons (Premià de Mar, Maresme) és una de les més grans de la comarca, que s’inicia a principis del segle i aC. També és coneguda per la singularitat del seu edifici de planta octogonal, que té el seu origen en el segle v dC , i s’interpreta com un pavelló de recepció construït per un personatge rellevant de l’elit de Barcino. Posteriorment, es reutilitzà, com moltes altres vil·les de l’Antiguitat Tardana, com a centre de producció. Les excavacions al jaciment han proporcionat un gran nombre de restes arqueològiques, incloent-hi ceràmica, artefactes de pedra i metall, i restes faunístiques. Al llarg de les diferents fases d’ocupació, algunes d’aquestes restes suggereixen una relació activa amb el mar, els productes del mar i les activitats pesqueres. Els hams de pesca, els pesos de xarxa, així com una varietat de restes de peixos i petxines són indicatius de l’aprofitament d’uns recursos marins molt propers. Aquesta comunicació reuneix restes arqueològiques i arqueozoològiques per reconstruir la relació dels habitants d’aquesta vil·la romana amb el mar, les pràctiques de pesca i l’ús i consum dels recursos marins.
KW - Vil·la romana
KW - Tardoantiguitat
KW - Pesca
KW - Ictiofauna
KW - Malacofauna
U2 - 10.33115/b/9788499846859
DO - 10.33115/b/9788499846859
M3 - Capítol
SP - 212
EP - 229
BT - Ager Mutabilis. L'explotació del territori en època romana
A2 - Bouzas, Marc
A2 - Burch, Josep
A2 - Castanyer, Pere
A2 - Frigola, Joan
A2 - Tremoleda, Joaquim
CY - Girona
ER -