Activitat Científica Escolar: Llenguatges, Eines i Contextos (ACELEC)

  • Postal addressShow on map

    Edifici G

    08193 Bellaterra (Cerdanyola del Vallès)

    Spain

Organisation profile

Organisation profile

L’ACELEC és un grup de recerca consolidat en l'àmbit de l’Educació Científica i Ambiental que incorpora 3 SGR reconeguts i finançats. Està compost per 13 membres i s’estructura entorn a 4 comunitats formades per 60 col·laboradors locals (docents de ciències i educadors ambientals).
La finalitat del SGR és millorar la productivitat, qualitat, integritat,  obertura i internacionalització de la recerca de l’àmbit i fer-ho  donant resposta als reptes socials de l’educació científica i ambiental actual, relacionats amb la necessitat de pensament crític en època de post-veritat, l’actuació amb valors en situació d’emergència climàtica i l’ùs ètic i equitatiu de la tecnologia. Per fer-ho, l’ACELEC es proposa 4 objectius estratègics relacionats amb l’actualització, creixement, consolidació i internacionalització de la seva recerca, que és molt elevada en productivitat per investigador en termes de projectes competitius, publicacions d’impacte i convenis, així com en formació predoctoral. 

Directed by:

Digna Maria Couso Lagaron

Research lines

  • Research lines:
  • Conceptualization of an operational and methodological framework for the development and characterization of critical, creative, and values-based thinking applied in the science classroom from the ACE perspective.
  • Characterization of a competency framework in education for sustainability and research on its application at different educational levels and contexts.
  • Analysis and evaluation of teaching and learning processes in sciences in various educational contexts (STEM, STEAM, PBL, context-based sciences,...) at different educational stages.

UN Sustainable Development Goals

In 2015, UN member states agreed to 17 global Sustainable Development Goals (SDGs) to end poverty, protect the planet and ensure prosperity for all. Our work contributes towards the following SDG(s):

  • SDG 3 - Good Health and Well-being
  • SDG 4 - Quality Education
  • SDG 5 - Gender Equality
  • SDG 7 - Affordable and Clean Energy
  • SDG 8 - Decent Work and Economic Growth
  • SDG 10 - Reduced Inequalities
  • SDG 13 - Climate Action
  • SDG 14 - Life Below Water

Fingerprint

Dive into the research topics where Activitat Científica Escolar: Llenguatges, Eines i Contextos (ACELEC) is active. These topic labels come from the works of this organisation's members. Together they form a unique fingerprint.

Collaborations and top research areas from the last five years

Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or
  • Análisis semántico y cognitivo de secuencias didácticas para la modelización

    Translated title of the contribution: Semantic and Cognitive Analysis of Didactic Sequences for ModelingMoraga Toledo, S. & Espinet-Blanch, M., 3 Jun 2024, In: Enseñanza de las Ciencias. 42, 2, p. 5-24 20 p.

    Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer-review

    Open Access
  • Challenging ChatGPT with Different Types of Physics Education Questions

    López Simó, V. & Rezende Junior, M. F., 1 Apr 2024, In: Physics Teacher. 62, 4, p. 290-294 5 p.

    Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer-review

    Open Access
    1 Citation (Web of Science)
  • De consumir a viure la ciència : un canvi en la mirada didàctica a l'aula de Física i Química

    Translated title of the contribution: From consuming to experiencing science :: a new approach of the Physics and Chemistry classroomLópez Fernández, A., Padilla Muñoz, M., Parcerisas Brossa, D., Domènech, N., Ribera Vall, D., Arévalo Domingo, L., Janer Gual , N., Juncà Ramon, M., Cano-Colino, M., García Larrosa, A., Corrons Usón, D., Solé Martín, C., López Jornet, A. & Prieto Tapia, M., 24 Feb 2024, In: Ciències. 47, p. 14-18 5 p.

    Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer-review

    Open Access