Aquesta investigació analitza la presència i representació dels continguts dels formats de concursos de talents emesos entre 2010 i 2020 a les cadenes generalistes de França, Alemanya, Itàlia, Espanya i el Regne Unit. Els talent shows es troben cada any entre els programes de televisió més vistos i són formats altament internacionalitzats, sent especialment fiables en temps de fragmentació de l'audiència. L'objectiu principal és reconèixer pràctiques similars i diferents en l'ús dels concursos de talents i identificar les principals característiques dels formats. Aquest estudi comparatiu se centra en els principals mercats audiovisuals europeus. S'ha combinat una anàlisi de contingut quantitativa d'una setmana de programació regular durant les temporades entre 2010-11 i 2019-20 de França, Alemanya, Itàlia, Espanya i el Regne Unit, amb una anàlisi de contingut quantitativa i qualitativa d'una selecció de programes de talents. L'anàlisi de contingut es centra en la presència de concursos de talents i observa les pràctiques de programació d'aquests programes. A més, l'anàlisi identifica els elements centrals dels concursos de talents, com ara temes, participants, espais, narratives, transmedia, participació de l'audiència i distribució, entre altres característiques. Els resultats mostren una major presència dels concursos de talents en canals privats, tot i que destaca l'actuació excepcional de la BBC. Els programes s'emeten principalment durant l'horari de màxima audiència i en franges nocturnes, amb freqüents reposicions els caps de setmana. Els espectacles ofereixen diversitat en termes de temàtica i estil de competició. Diferents participants, amb predominança masculina, estan presents per crear l'ambient de l'espectacle. Es combina l'ús d'espais i decoracions adequades per maximitzar el seu missatge. Les actuacions són crucials en els espectacles; una àmplia selecció i una manera impressionant de retratar la realitat són essencials per al seu èxit. L'audiència interactua amb aquests programes de manera textual i contextual. Els programes de talents són fonamentals en la televisió d'esdeveniments, captivant els espectadors amb actuacions dinàmiques i històries convincents. Molts d'aquests formats es transmeten arreu del món per la seva fórmula fàcilment replicable. Destaca la posició del Regne Unit en la venda de formats televisius, seguit dels Estats Units i Espanya.
The talent show phenomenon on general-interest television in France, Germany, Italy, Spain, and the United Kingdom
Froilan Rodriguez, C. (Autor). 14 de nov. 2024
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral