Proposta de pràcticum per fomentar la competència intercultural en la formació inicial docente

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Actualment, en una societat cada cop més globalitzada, docents i investigadors destaquen la importància de comptar amb docents preparats per treballar amb la diversitat i desenvolupar la seva Competència Intercultural (CI). Hi ha diversos models conceptuals que permeten avaluar-la, però poc se'n sap sobre com esdevé el procés i com es pot intencionar des de la formació docent. Aquest treball presenta els resultats d'una investigació exploratòria que ha tingut com a objectiu implementar una proposta de model formatiu per afavorir el desenvolupament de la CI en les experiències professionalitzadores d'estudiants del Grau d'Educació Primària (GEP). Per això, s'analitza el procés de desenvolupament de la CI dels docents que s'estan formant en el grau i es descriuen els factors que, des de la perspectiva dels participants, la faciliten o l'obstaculitzen. Finalitzem detectant les principals característiques que tenen o haurien de considerar les pràctiques professionalitzadores per intencionar-ne l'aprenentatge i el desenvolupament. L'experiència formativa que s'analitza s'emmarca en un projecte d'innovació docent en la qual els estudiants, futurs docents, han dissenyat i han implementat una proposta educativa interdisciplinària i inclusiva d'educació a través de les arts. Han participat 32 estudiants que van realitzar les pràctiques en una escola multicultural d'educació primària d'alta complexitat educativa, en què, a conseqüència de la segregació escolar, hi preval una composició social desafavorida. Partint d'un enfocament qualitatiu i evolutiu de la CI, els resultats han permès precisar les definicions de quatre dimensions en les quals ha estat possible identificar processos graduals d'aprenentatge i de desenvolupament de la CI: (1) Receptivitat cap a l'educació inclusiva i intercultural, ( 2) Obertura a la diversitat, (3) Reflexivitat i (4) Adaptabilitat/flexibilitat. Aquests processos transiten des de resultats interns, amb actituds necessàries de consolidar, cap a resultats externs, en les relacions interpersonals com a habilitats que es desenvolupen, per gestionar satisfactòriament la diversitat multicultural present a les aules. Respecte dels factors que en faciliten o n'obstaculitzen el desenvolupament, identifiquem diferents elements, tant en un pla personal com en un pla de formació professional. El primer s'ha relacionat amb aquelles experiències que ocorren fora de l'espai formatiu, és a dir, experiències familiars, laborals, amb amistats o les seves pròpies trajectòries escolars. I en el pla professional, els factors facilitadors o obstaculitzadors s'han percebut vinculats a les experiències que passen dins l'espai formatiu que estem analitzant en aquest estudi, és a dir, la formació universitària. En conjunt, l'anàlisi tant del procés de desenvolupament com dels elements facilitadors i obstaculitzadors han permès identificar una sèrie de característiques respecte de les pràctiques professionalitzadores per afavorir l'aprenentatge i el desenvolupament de la CI. És aquí on es presenta, com a esglaó final de la investigació, la descripció detallada del procés de recerca acció participativa que s'ha desenvolupat durant tres cursos acadèmics, amb les seves respectives fases per a cada cicle o període acadèmic: 1) Identificació de necessitats; 2) Planificació i desenvolupament; i 3) Avaluació. D'acord amb les aportacions pràctiques de la recerca i a l'ampliació del marc teòric des del qual partim, discutim idees per a accions futures relacionades amb el disseny i l'avaluació de les pràctiques dels docents en formació orientades al desenvolupament de la CI.
Data del Ajut8 de febr. 2023
Idioma originalCatalà
SupervisorIbis Marlene Alvarez Valdivia (Director/a)

Com citar-ho

'