En l'aprenentatge de llengües estrangeres, l'entonació llança un desafiament particular als estudiants (i als docents). El present treball dóna compte de la producció i percepció de l'entonació de l'espanyol per part dels sinoparlants: en particular, dels patrons entonatius prototípics de la declarativa neutra, la interrogativa absoluta neutra i la declarativa amb focus estret. Mitjançant l'aplicació de la metodologia experimental en els àmbits de la producció (anàlisi acústica) i la percepció (experiment de discriminació), s'identifiquen i analitzen les dificultats mostrades per aquest col·lectiu d'aprenents, amb la finalitat última de contribuir a la millora de l'procés ensenyament-aprenentatge de l'entonació d'ELE. Per a un millor enteniment sobre el context en què els sinoparlants aprenen l'entonació de l'espanyol com a llengua estrangera, aquest treball porta a terme primer un estudi contrastiu de sistema entonatiu entre l'espanyol i el xinès, que, com és ben sabut, són llengües tipològicament diferents. L'entonació consisteix en un fenomen suprasegmental rellevant que es pot trobar tant en espanyol com en xinès, i amb funcions lingüístiques comparables; la diferència principal entre les dues llengües rau en la realització fonètica de l'entonació. Mentre que l'entonació de l'espanyol pot observar-se de manera directa mitjançant el canvi de F0, en xinès, cal recórrer a el canvi de el rang tonal per donar compte de el moviment entonatiu. Al llarg d'aquest estudi, la descripció fonològica i fonètica de l'entonació es basa en el Model Autosegmental-Mètric (Pierrehumbert, 1980; Ladd, 2008). Per a cada un dels patrons entonatius (declarativa neutra, interrogativa absoluta neutra i declarativa amb focus estret), es realitza un experiment de producció i un altre de percepció. Cal subratllar que els resultats obtinguts s'analitzen des de diversos punts de vista: 1) per mitjà d'establir comparacions dels resultats entre nadius i estudiants, s'aconsegueix localitzar i caracteritzar els punts febles i forts que presenten els estudiants, de manera que s'ofereix un panorama del seu aprenentatge de l'entonació de l'espanyol; 2) la col·laboració d'estudiants amb diferents nivells d'ELE permet observar els possibles avenços en el domini de l'entonació amb el desenvolupament de la competència general de la llengua meta; 3) al mateix temps que s'avaluen respectivament la competència d'expressió oral i la de comprensió auditiva, es combinen els resultats de tots dos aspectes per discutir si les dificultats existeixen simètricament en la producció i en la percepció; 4) es contrasta els resultats respectius de les dues dimensions fonològica i fonètica de l'entonació, per tal d'explorar si els detalls de la implementació fonètica del contorn melòdic s'adquireix de manera paral·lela als patrons fonològics categòrics. A partir dels resultats d'investigació, reflexionem sobre els factors que incideixen en l'aprenentatge de l'entonació d'ELE en contextos sinoparlants. Proposem que la distància lingüística entre la llengua materna i la llengua meta consisteix en un factor intern que condiciona fonamentalment el procés d'aprenentatge i adquisició, mentre que la didàctica que reben els estudiants, encara que representa un factor extern, deixa influències més directes.
- Entonació
- Espanyol com a llengua estrangera (Ele)
- Sinoparlant
- Ciències Humanes
Producción y percepción de la entonación del español por los sinohablantes: patrones entonativos prototípicos de la declarativa neutra, la interrogativa absoluta neutra y la declarativa con foco estrecho.
Li, W. (Autor). 2 de jul. 2020
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Li, W. (Autor),
Aguilar Cuevas, L. (Director/a),
2 de jul. 2020Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral