Aquesta tesi per compendi presenta resultats d’una recerca etnogràfica longitudinal en un programa extraescolar de suport a la lectura, adreçat a infants amb repertoris lingüístics i culturals diversos. L’interès per explorar l’àmbit extraescolar es fonamenta en diverses raons: és un espai encara poc estudiat, malgrat la seva prevalença en la rutina de molts infants; té potencial de reduir o reproduir desigualtats socials i educatives, i pot transgredir i reordenar jerarquies i normes que encara persisteixen a moltes aules escolars, cosa que propicia l’emergència d’altres rols, pràctiques i competències. L’objectiu global de la recerca és explorar les pràctiques plurilingües i de pluriliteracitat que emergeixen en les interaccions dins i més enllà del programa extraescolar, per a una millor comprensió dels repertoris, usos i competències lingüístiques que els nens i les nenes despleguen en espais de socialització i ensenyament no formal. Per això, es proposa un marc que articula els principis teòrics i pedagògics del plurilingüisme, les pluriliteracitats i el transllenguar, i també contribucions de la socialització lingüística i dels conceptes de ‘transcaring’ i cosmopolitisme crític. A la llum d’aquests principis, l’anàlisi etnogràfica i interaccional de les dades mostra l’emergència de pràctiques comunicatives i de literacitat complexes i fluides, en les quals els i les participants despleguen un ampli repertori de recursos plurilingües i multimodals al voltant de la lectura, per comunicar-se i aprendre, alhora que construeixen significats i experiències de socialització plurilingüe i transcultural compartits. Les dades també presenten el programa extraescolar com un espai on nenes i nens poden visibilitzar coneixements i habilitats que posen en relleu les seves múltiples competències. A més de qüestionar categoritzacions deficitàries de les pràctiques i els repertoris lingüístics de l’alumnat divers, els resultats transgredeixen i desafien visions monolingües, monomodals i monoculturals dels usos i dels aprenentatges lingüístics. Aquest qüestionament obre espais a enfocaments pedagògics inclusius i potencialment transformadors, que fomenten la incorporació, el reconeixement i el desenvolupament de les llengües familiars, els repertoris i les pràctiques plurilingües de tot l’alumnat, i el reconeixement d’altres maneres de ser i de fer. Entenent la recerca des d’una mirada col·laborativa, activista i transformadora, i a partir de l’anàlisi de les pràctiques i les competències dels i les participants, aquesta tesi incorpora el disseny i la implementació d’un projecte col·laboratiu d’aprenentatge-servei. L’objectiu d’aquest projecte és generar recursos didàctics que contribueixin al reconeixement, desplegament i desenvolupament dels repertoris lingüístics i culturals híbrids i diversos dels infants com recursos legítims per a l’aprenentatge. Aquest projecte d’aprenentatge-servei connecta l’espai extraescolar amb altres contextos i agents educatius, i inclou docents d’educació primària en formació, en el disseny de recursos plurilingües per a i amb els participants del programa extraescolar. Aquesta col·laboració promou la generació de xarxes de suport entre espais d’educació formal i no formal, la millora del programa extraescolar en col·laboració amb els seus participants i la formació de futurs docents en la didàctica del plurilingüisme. Aquest compendi està integrat per quatre publicacions, que descriuen diferents fases de la recerca, incloent-hi l’articulació teòrica, l’observació etnogràfica, el disseny i la implementació del projecte col·laboratiu i la documentació en profunditat d’un estudi de cas. En conjunt, aquest treball pretén contribuir a reduir la distància entre els coneixements i usos plurilingües i de pluriliteracitat que els nens i les nenes despleguen en la seva vida diària, i aquells que es valoren a les institucions educatives, un desajust que sovint repercuteix en els resultats i les trajectòries acadèmiques de l’alumnat de col·lectius desafavorits.
- Programes extraescolars
- Didàctica del plurilingüisme i del transllenguar
- Aprenentatge servei
Plurilingual practices and pluriliteracies in an after-school reading program
Vallejo Rubinstein, C. C. (Autor). 16 de març 2022
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral