L'objectiu del present estudi és investigar el potencial i les limitacions de la tutoria entre iguals en el desenvolupament de l'educació auditiva i l'afinació en alumnat de violí i viola d'Ensenyaments Elementals. Així, es parteix d'una revisió de la literatura per, posteriorment, dissenyar, dur a la pràctica i analitzar Orelles en Parelles, una proposta didàctica basada en la tutoria entre iguals per al desenvolupament de l'educació auditiva i l'afinació. L'educació auditiva i l'afinació són enteses com dues habilitats clau i transversals en la formació integral del músic. Així, s'evidencia la importància del desenvolupament conjunt de totes dues habilitats amb l'objectiu de donar sentit i contextualitzar elements del llenguatge musical i de la pràctica instrumental tradicionalment distanciats. La revisió de la literatura existent evidencia la necessitat de continuar investigant sobre línies constructivistes que fomentin un aprenentatge instrumental competencial en els ensenyaments musicals, incidint en el caràcter cooperatiu inherent i propi de la pràctica instrumental. Enfront d'aquesta idea, la tutoria entre iguals es presenta com una estratègia d'aprenentatge altament beneficiosa, definida com a parelles de discents amb una relació asimètrica, que aprenen ensenyant-se, partint d'un objectiu comú, conegut i compartit i d’un marc d'interacció estructurat prèviament pel docent. Malgrat el limitat nombre d'estudis realitzats en l'àrea d'educació musical, es mostren amplis beneficis de la tutoria entre iguals, així com elements a considerar per tal d’aprofitar al màxim aquesta eina pedagògica. L'absència de projectes de tutoria entre iguals en la pràctica instrumental porta a la creació de la proposta didàctica Orelles en Parelles, dissenyada amb l'objectiu de desenvolupar l'educació auditiva i l'afinació de l'alumnat des de diferents perspectives com l'escolta, l'entonació, la creació i la interpretació. La seva posada en marxa dona lloc a l'estudi presentat en aquesta tesi, dut a terme amb 10 estudiants de violí i de viola d'Ensenyaments Elementals. Amb la finalitat de donar resposta als possibles canvis produïts sobre l'educació auditiva i l'afinació després de la participació en el projecte i evidenciar els moments i actuacions que afavoreixen aquests canvis, s'opta per un disseny seqüencial explicatiu. Així, es combina un estudi quasiexperimental, amb un grup de comparació similar en nivell, amb una anàlisi de la interacció de les sessions de treball. Els resultats quantitatius indiquen millores entre els resultats pretest i postest dels alumnes que van formar part del grup d'intervenció, tant pel que fa a educació auditiva com a afinació. L'anàlisi de la interacció assenyala que aquestes millores se sustenten en les ajudes bastides propiciades entre la parella i les oportunitats d'aprendre ensenyant. Es conclou que la tutoria entre iguals constitueix una eina potent per al desenvolupament de l'educació auditiva i de l'afinació en alumnat de corda, atribuint les millores evidenciades a la proposta didàctica dissenyada, sumada a les accions inherent de l'estructura de tutoria entre iguals.
Orelles en Parelles: La tutoría entre iguales como herramienta para el desarrollo de la educación auditiva y la afinación en alumnado de violín y viola de Enseñanzas Elementales.
Fernandez Barros, A. (Autor). 21 de des. 2021
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral