Músicas tradicionales latinoamericanas en la formación del profesorado de música en Chile: Contribuciones en el ámbito de la creación musical

    Tesi d’estudis: Tesi doctoral

    Resum

    La present tesi doctoral se centra en l'estudi de les músiques tradicionals llatinoamericanes i el potencial per contribuir a l'àmbit de la creació musical en el context de la formació de professorat d'educació musical a Xile. El creixent interès envers la inclusió de les músiques tradicionals a l'educació musical llatinoamericana, evidenciat per la proliferació d'investigacions i publicacions en les darreres dècades, és el que n'ha motivat la investigació. La tesi planteja dos objectius principals: 1) Analitzar gèneres musicals tradicionals llatinoamericans per a un ús educatiu i, més específicament, per a la creació musical; i 2) Explorar la incorporació dels gèneres musicals tradicionals llatinoamericans com a via per promoure la creació musical dins de la formació del professorat de música a Xile. El marc teòric se sustenta en literatura especialitzada sobre les característiques de les músiques tradicionals llatinoamericanes, la relació d'aquestes amb la creació musical i el desenvolupament que han tingut a Xile. Així mateix, es van estudiar els antecedents historiogràfics de l'educació musical xilena i la vinculació tant amb les músiques tradicionals llatinoamericanes com amb la creació musical. El disseny de recerca es va estructurar en dues etapes: A) l'anàlisi de la configuració i les característiques de tres gèneres tradicionals llatinoamericans (huayno, tonada xilena i festeig) per al seu ús educatiu; i B) l'exploració de la pertinença i l'aplicabilitat de propostes que treballin la creació en la formació de professorat des de les músiques tradicionals. En aquesta segona etapa, en primer lloc es van analitzar els Estàndards Orientadors, les malles curriculars universitàries i tres programes d'assignatures de carreres de Pedagogia en música a Xile amb l'objectiu d'identificar la presència de la creació musical i les músiques tradicionals en la formació inicial de professorat. En segon lloc, es va dissenyar una proposta didàctica innovadora fonamentada en les característiques de les músiques tradicionals llatinoamericanes enfocada al treballar de creació musical. Finalment, la proposta va ser validada tant per experts de l'àrea com a través d'una implementació pilot a tres universitats xilenes. Els principals resultats revelen que la incorporació i l'ús de les músiques tradicionals llatinoamericanes a l'educació musical contribueixen significativament al desenvolupament de diverses habilitats, com ara el desenvolupament rítmic i melòdic, i facilita l'acostament a una diversitat de manifestacions culturals. A més a més, les característiques pròpies d'aquestes músiques, com ara la improvisació, promouen el desenvolupament de la creació musical, incloent la composició i els arranjaments musicals. La proposta didàctica dissenyada i validada demostra el potencial de les músiques tradicionals per enriquir la formació de professors de música a Xile i es presenta com una eina metodològicament pertinent i necessària per implementar-la en contextos de formació musical.
    Data del Ajut11 d’oct. 2024
    Idioma originalEspanyol
    SupervisorAlbert Casals Ibañez (Director/a)

    Com citar-ho

    '