Aquesta investigació és qualitativa, basada en estudis de cas i en l'observació de la pràctica. És una investigació crítica, vol canviar la realitat de la formació inicial per ensenyar el temps històric. Es fa una proposta d'estructura conceptual del temps històric, amb les aportacions de la filosofia, les ciències socials i en especial la història. Aquesta proposta s'utilitza per indagar en les representacions dels estudiants de mestre sobre el temps històric. Trenta i tres estudiants van contestar un qüestionari sobre el temps històric i es van seleccionar 9 estudiants que es van distribuir en tres grups. Es van establir tres tipologies d'estudiants: a) «pensador crític i constructor del futur»; b) «observador indiferent i descriptor del present»; c) «pensador determinista i enlluernat pel futur». Els estudiants van elaborar seqüències didàctiques relacionades amb el temps històric, les van portar a la pràctica i van fer una valoració crítica. Es van fer entrevistes als estudiants i als mestres tutors. L'investigador va observar dues sessions de la pràctica de cada estudiant. Les conclusions indiquen que els estudiants amb bones representacions del temps històric no sempre fan una bona pràctica. Al contrari també indiquen que una bona pràctica pot fer modificar unes representacions pobres. Un suggeriment final és aprofundir en la proposta conceptual del temps per la deconstrucció i la reconstrucció del temps en els estudiants.
Data del Ajut | 11 d’oct. 2005 |
---|
Idioma original | Catalan |
---|
Supervisor | Joan Pages Blanch (Director/a) |
---|
- cronologia historica
- ensenyament
LES REPRESENTACIONS I L'ENSENYAMENT DEL TEMPS HISTÒRIC. ESTUDIS DE CAS EN LA FORMACIÓ INICIAL DE MESTRES DE PRIMÀRIA EN DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES SOCIALS
Santisteban Fernandez, A. M. (Autor/a). 11 d’oct. 2005
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral