Aquesta tesi explora la implicació (engagement) d'estudiants d'idiomes en fòrums de discussió asíncrons que formen part d'un curs d'aprenentatge de l'anglès en línia per a adults a la Universitat Oberta de Catalunya. La implicació dels estudiants a l'aula no és una àrea nova de recerca en educació, però fa ben poc que s'estudia. Hi ha antecedents teòrics en l'àmbit de la implicació dels aprenents (Fredricks, Blumenfeld i París, 2004; Kahu, 2013; Schindler, Burkholder, Morad i Marsh, 2017) que confirmen que consta de tres dimensions: el compromís actitudinal, el compromís cognitiu i el compromís emocional. El compromís actitudinal es refereix a les accions que duen a terme els aprenents per tal de participar en les tasques que se'ls proposen, el compromís cognitiu té a veure amb què és allò que s'aprèn i es fa i el compromís emocional considera la connexió emocional dels aprenents amb el seu aprenentatge. La recerca en aquest camp s'ha centrat principalment en la dimensió conductual. Els estudis que han abordat la dimensió emocional ho han fet emprant una gran varietat de mètodes, els quals, majoritàriament, han emprat qüestionaris adreçats als estudiants (Dixson, 2010; Nakazawa, 2009; Young i Bruce, 2011) com a font principal de dades, això implica que les conclusions que s'han obtingut es basen en les respostes d'aquells estudiants que estan molt compromesos i no en la resta. La recerca entorn el compromís cognitiu s'ha centrat en l'estudi de l'autoregulació i en l'ús d'estratègies d'aprenentatge (Fredricks et al. , 2004), i han focalitzat la motivació dels aprenents per aprendre, la seva persistència per assolir els objectius d'aprenentatge i el processament crític de la informació (Schindler et al. , 2017) o volgut assenyalar les millores en l'aprenentatge mesurats en termes de notes (Dixson, 2010). En aquest estudi, analitzem les tres dimensions de la implicació de dos grups d'estudiants d'anglès que duen a terme tres tasques d'escriptura en fòrums de discussió asíncrons. Ens plantegem l'objectiu d'explorar com els estudiants interaccionen amb les tasques i entre ells. Per aconseguir-ho, duem a terme tres estudis de casos; el primer estudi analitza dos grups d'aprenents que treballen amb el mateix professor per realitzar la tasca d'escalfament (warm-up) del curs; el segon estudi de cas analitza la participació d'un dels grups d'aprenents del primer estudi de cas en tres tasques; i el darrer estudi del cas redueix i analitza el compromís de tres aprenents del grup del segon estudi de cas, també a través de les tres tasques d'escriptura. Adoptem un mètode específic per a l'estudi de cada dimensió del compromís dels estudiants. Per analysitzar el compromís actitudinal, analitzem la participació i la interacció, per estudiar el compromís cognitiu, fem un seguiment de com canvien les notes de cadascun dels aprenents des del principi fins al final del curs i, en el darrer estudi de cas, també analitzem la complexitat, la precisió i la fluïdesa en les contribucions de les tres estudiants seleccionades. Per observar el compromís emocional dels aprenents, realitzem una anàlisi quantitativa dels continguts de les seves contribucions per tal de cercar indicadors de presència social. El nostre estudi demostra que les tres dimensions del compromís de l'alumne estan interrelacionades. Les nostres conclusions posen de relleu que els índexs més alts de participació i interacció solen correspondre als estudiants que han millorat les seves qualificacions o, com a mínim, els que les han mantingut estables al llarg del curs. Les contribucions d'aquests dos grups d'estudiants també mostren nivells més elevats d'indicadors de presència social, principalment en les primeres etapes del curs.
Language learner engagement in asynchronous discussion forums : an exploratory study
Robbins, J. (Autor). 5 de des. 2022
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Robbins, J. (Autor),
Masats Viladoms, M. D. (Director/a) & Canals Fornons, E. (Director/a),
5 de des. 2022Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral