Es tracta d'un estudi que, tenint en compte que el subjecte parlant és la peça clau de la comunicació i que quan parla interpreta el món a través del seu psiquisme, vol donar compte dels diferents recursos de què disposa aquest parlant per manifestar obertament les seves actituds (i construir així un text dels que s'anomenen subjectius) o per dissimular-les (i produir un text aparentment objectiu).<br/>La tesi s'emmarca en la lingüística de l'enunciació i, més concretament, pren com a referència alguns dels autors que han fet estudis entorn del concepte de subjectivitat lingüística. A partir d'aquestes idees generals, es defineix el terme modalització, un concepte pragmàtic que es refereix a les actuacions concretes dels parlants que produeixen enunciats en què deixen traces de la seva manera de pensar i de sentir, de les seves actituds. Es consideren cinc tipus de modalització que es poden tenir en compte en l'anàlisi discursiva:<br/>- Modalització díctica: connectada amb la inscripció en el text dels interlocutors i amb les relacions que s'estableixen entre ells.<br/>- Modalització epistèmica: connectada amb el grau de certesa.<br/>- Modalització deòntica: connectada amb l'expressió de l'obligació.<br/>- Modalització apreciativa: connectada amb l'expressió de judicis de valor.<br/>- Modalització reflexiva: comentaris que l'enunciador fa de les seves paraules.<br/>Vistos aquests tipus de modalització, es passa a elaborar una taxonomia de recursos lèxics, gramaticals, prosòdics, tipogràfics, etc. que són l'expressió més concreta de les actituds i la presa de posició del parlant. Per exemplificar els recursos que es presenten, s'utilitzen exemples extrets de diferents gèneres acadèmics, com classes, conferències, articles de divulgació, exàmens, redaccions o exposicions orals dels alumnes.<br/>La recerca de la tesi és qualitativa (sense objectius estadístics), no delimitada pel que fa al nombre de textos analitzats, descriptiva (no prescriptiva) i oberta (estableix unes bases que es podrien utilitzar en recerques posteriors).<br/>El treball ofereix:<br/><br/>- Una visió panoràmica d'un conjunt d'estudis rellevants sobre les manifestacions de la subjectivitat lingüística.<br/>- Una proposta de definició i classificació del fenomen de la modalització aplicable a l'anàlisi dels discursos.<br/>- Una justificació que supera la visió dicotòmica text objectiu-text subjectiu.<br/>- Una explicació de com s'aconsegueix en els textos la il·lusió d'objectivitat.<br/>- Una llista de procediments modalitzadors, acompanyada de l'anàlisi del paper que juguen en la creació d'una imatge del parlant.
Data del Ajut | 2 d’oct. 2003 |
---|
Idioma original | Català |
---|
Supervisor | Margarida Bassols Puig (Director/a) |
---|
La modalització: manifestacions de la subjectivitat lingüística en els discursos acadèmics orals i escrits
Grau Tarruell, M. (Autor). 2 d’oct. 2003
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Grau Tarruell, M. (Autor), Bassols Puig, M. (Director/a),
2 d’oct. 2003Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral