La dimensión ética en la relación socioeducativa: una teoría fundamentada

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Aquesta tesi doctoral presenta un estudi que caracteritza a nivell teòric i pràctic la dimensió ètica en la relació socioeducativa. Sorgeix de la necessitat expressada pels discursos acadèmics i professionals de desenvolupar les qüestions ètiques en l'educació social des d'una perspectiva pràctica i relacional. Per a donar resposta a aquest repte, es planteja un projecte de recerca de tipus qualitatiu. Es dissenya a partir del mètode de la teoria fonamentada i l'aplicació metodològica de la teoria dels nivells d'elaboració del coneixement pedagògic. El procés de recerca es divideix en quatre fases. En la primera fase es realitza una revisió documental (anàlisi d'obres originals i anàlisi sistemàtica de la bibliografia relacionada) de diferents autors/es de teories formals que han parlat sobre ètica en l'àmbit social i/o educatiu. Es revisen i analitzen en clau socioeducativa les teories de: Amartya Sen, Martha Nussbaum, Axel Honneth, John Dewey, Carol Gilligan i Judith Butler. La segona fase de l'estudi recull el coneixement teòric i experiencial dels educadors i les educadores socials entorn de l'ètica en la relació socioeducativa. Per a això, es realitzen 14 focus group en els quals participen 54 professionals de l'educació social. La tercera fase de l'estudi accedeix al coneixement generat per l'experiència de la relació. Per a això, s'entrevisten un total d'11 binomis que conformen la relació socioeducativa (educador/a social/persona acompanyada) i es realitzen 8 entrevistes complementàries a educadors/as socials d'àmbits en els quals no és possible accedir a entrevistar la persona acompanyada. L'última fase de l'estudi presenta la formulació final de la teoria substantiva a partir de totes les dades recollides en les fases anteriors. Consisteix a refinar i integrar tota la informació recollida en les fases anteriors i presentar un sistema de dimensions, unitats d'anàlisis i continguts explicatius amb la finalitat de crear un model teoricopràctic que doni orientacions per a la reflexió i l'acció des d'una mirada ètica en la pràctica socioeducativa. El model teoricopràctic s'articula en sis grans dimensions: 1) Axiologia de la intervenció, 2) Formació, desenvolupament i identitat professional, 3) Concepció sobre la persona acompanyada, 4) Escenari socioeducatiu, 5) Acció socioeducativa i 6) Trobada socioeducativa. Les sis dimensions definides i operativitzades estan interrelacionades i es retroalimenten entre elles. Ofereixen una perspectiva holística i complexa a través de la qual analitzar la dimensió ètica en la relació socioeducativa. En elles es recull una sèrie de continguts, principis, estratègies, eines, recursos, accions, conflictes, dilemes, entre altres aportacions, que es converteixen en una estructura de suport per a la reflexió i l'acció ètica des d'una mirada pràctica i relacional. A manera de conclusió, es reflexiona sobre els eixos centrals que sustenten l'ètica proposada en el model teoricopràctic sobre la dimensió ètica en la relació socioeducativa. Es repassen les oportunitats d'aplicació del model proposat i es reflexiona sobre el paper central de l'agència, el poder, la responsabilitat, la cura i la responsabilitat, entre altres qüestions, per a construir una relació socioeducativa ètica.
Data del Ajut14 de febr. 2023
Idioma originalEspanyol
SupervisorXavier Ucar Martinez (Director/a)

Com citar-ho

'