La comunidad de pensamiento mágico: Un laboratorio de cambio virtual para experimentar nuevas formas de aprender a leer y escribir en secundaria

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

La present recerca analitza de quina manera una metodologia d’intervenció formativa, dins una comunitat virtual, contribueix a la construcció col·lectiva de coneixement entre professors i professores per tal de reorientar la pràctica de la lectura i l’escriptura, des d’un enfocament sociocultural. L’estudi s’emmarca dins del camp científic de la didàctica de la llengua i la literatura, i centra el seu interès a descriure els processos transformatius en la pràctica docent —mitjançant activitats conceptualitzadores—, en les quals els participants aconsegueixen ser conscients de la seva pràctica: el que pensen que fan, el que fan, allò que els agradaria fer, allò que faran i allò que han aconseguit fer. Així mateix, pretenem constatar si desenvolupen la seva capacitat d’actuació (agency) per tal de millorar el seu sistema d’activitat d’ensenyament amb la lectura i l’escriptura. El disseny d’investigació té una orientació de caire qualitativa, i es fa palesa en un “estudi de cas” realitzat amb un grup de quatre professors actius pertanyents a l’ensenyament secundari de Costa Rica, els quals participen durant catorze mesos en fòrums en línia dins la Comunidad Virtual de Pensamiento Mágico. La metodologia d’intervenció formativa emprada no se centra a donar resposta a un problema puntual prèviament definit, sinó que aquest sorgeix del sistema d’activitat dels participants i són ells els qui cerquen solucions. Els instruments de construcció i anàlisi de dades emprats, han estat la gramàtica argumentativa d’Engeström, específicament les capes de causalitat humana i l’anàlisi semiogenètica proposada per Negueruela. Els resultats s’orienten a explicar com els primers aprenentatges o experiències dels docents amb la lectura i l’escriptura s’esdevenen a partir dels estímuls del medi social en el qual es desenvolupen, i a partir del qual creen un món de representacions que traslladen al seu espai d’actuació docent. Mitjançant processos de reflexió i internalització, els docents comprenen les contradiccions i tensions que experimenten en llur pràctica i assoleixen nous coneixements que els permeten transformar-la.
Data del Ajut26 de set. 2017
Idioma originalEspanyol
SupervisorTeresa Ribas Seix (Director/a)

Paraules clau

  • Comunitat d'aprenentatge virtual
  • Intervenció formativa
  • Didàctica de l'escriptura i la lectura

Com citar-ho

'