Incidència en l'atenció de l'alumnat de 5 i 6 anys segons el moment del dia i la tipologia d'activitats.

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Sovint, en la pràctica docent, ens plantegem què es pot fer per a que l'alumnat estigui atent. N'estem convençuts que és clau en l'aprenentatge tant per la gestió de les pròpies emocions com per executar decisions encertades afavorint les relacions dins l'aula i en l'àmbit escolar. Igualment, l'atenció permetrà viure plenament als docents cada moment educatiu i a l'alumnat ésser conscient del seu propi procés, transformant cada persona i obrint un espai de focalització, consciència i motivació com els tres vèrtex de l'atenció. Des de sempre i fins avui dia diferents investigadors han volgut definir i conèixer l'atenció, però no resulta gens fàcil ja que hi ha implicats molts factors, variables i influències en la seva essència. L'objectiu principal d'aquesta investigació ha estat determinar la incidència de l'atenció dels nens i nenes de 5 i 6 anys segons el moment del dia (a primera hora del matí, a última hora del matí o a última hora de la tarda) i la tipologia d'activitats escolars (lliures o dirigides). Per aquest motiu es va realitzar un estudi amb els següents objectius: a) Comparar si hi ha diferències significatives en l'atenció segons el moment del dia i, b) Comparar si hi ha diferències significatives en l'atenció de l'alumnat segons la tipologia d'activitats. El nostre mètode va seguir un estudi observacional, analític i estadístic. En aquest estudi es va comptar amb una mostra final de 221 nens i nenes del tercer nivell de Parvulari (P5) de nou grups-classe d'escoles del Districte de Gràcia a Barcelona, on el 52% dels participants eren nens. Les dades van ser analitzades amb la versió 19 del programa SPSS i els test estadístics van ser bilaterals amb error tipus I variable al 5%. En concret es van aplicar diferents anàlisi de la variància i comparació de mitjanes. Els resultats van demostrar que el moment del dia sí que incideix en l'atenció de l'alumnat de 5 i 6 anys, a l'igual que la tipologia d'activitats que es realitzin. Així es conclou que el temps de descans, les activitats lliures i l'atenció anirien lligades i s'equilibrarien, fet que qüestiona l'organització escolar i la seva metodologia de treball. Els resultats obtinguts comporten organitzar el moment del dia tenint en compte la tipologia d'activitats lliures dels infants de P5, així com l'educació emocional i la pràctica diària en l'atenció. També ens duu a replantejar la metodologia en la segona etapa de l'educació infantil i la seva repercussió en el tipus d'activitats dissenyades en els pàrvuls.
Data del Ajut4 de des. 2018
Idioma originalCatalà
SupervisorRamon Cladellas Pros (Director/a)

Com citar-ho

'