La universitat catalana ha experimentat canvis importants durant les darreres dècades, ja sigui a nivell del nombre i el tipus d'alumnat universitari, com a nivell de la normativa que en regula el seu accés i oferta. En el context d'una massificació i democratització universitària s'accentua la necessitat de l'anàlisi de les diferències horitzontals dins del mateix sistema universitari, com a font de diferenciació educativa i segmentació del nivell universitari. Partint d'aquest marc, s’aborden tres objectius diferents: a) explorar l'evolució de la composició social de l'alumnat de nou accés a la universitat catalana i les estratègies d'accés que configuren, tenint en compte els canvis contextuals que s'han produït, b) identificar fins a quin punt les diferents estratègies d'accés responen a perfils d'alumnat diferent, posant èmfasi en l'origen social de l'alumne com a factor diferenciador, i c) analitzar els principals elements que desencadenen aquestes diferències en la configuració de les estratègies d'accés segons perfils. En aquesta recerca s'ha utilitzat el concepte d'estratègia d'accés com a base de la diferenciació horitzontal dins de la universitat. L'estratègia d'accés s'ha definit com un procés intencional, interconnectat i adaptatiu que l'estudiant realitza en l'elecció educativa del què estudiar (el tipus de titulació) i el com fer-ho (la dedicació, l'actitud...). Es tracta d'un procés de gestió del risc que l'alumne afronta a l'accedir a la universitat, un risc vinculat a la possibilitat de fracassar en els estudis universitaris. Les estratègies d'accés són el resultat de l'articulació de diferents elements: les motivacions de l'estudiant per una banda, i el risc objectiu i el risc percebut per l'altra. A més, el context institucional, socioeconòmic i biogràfic fa que el marc en el qual es prenen aquestes eleccions educatives no sigui en tot moment, i per tot estudiant, el mateix. Aquests elements s'articulen i es cristal·litzarien en una estratègia d'accés concreta. Per respondre els objectius proposats, la tesi planteja un metodologia mixta a partir de l'anàlisi de les dades de registre d'accés de les universitats públiques presencials catalanes entre 2002 i 2014, amb especial focus a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), i d'entrevistes semiestructurades a estudiants de 1r curs de 4 titulacions de la UAB pel 2016. Els resultats mostren que alguns perfils d'alumnat han reduït el seu pes dins de la universitat en major proporció que la resta, especialment si cursaven titulacions de menor risc en termes de preu i dificultat. Corresponen sobretot als perfils de gent adulta, dones, vies d'accés alternatives i origen social baix, posant fre així al procés de democratització de l'alumnat iniciat als anys 80 i 90. Aquesta evolució s'accentua en els últims anys analitzats, coincidint amb l’augment del preu de 2012. S’ha produït alhora un increment important de la dedicació part-time, passant del 8% al 18% en l'alumnat d'origen social baix que cursava titulacions de major risc com a Enginyeries. També ha augmentat la compaginació laboral en estudiants d’edats baixes d’origen social baix. L'anàlisi realitzada ens dóna eines per comprendre les diferències horitzontals dins del propi sistema universitari. Per 2014 l'alumnat més fràgil segueix configurant estratègies de menor risc. Cursen titulacions de menor preu i dificultat, i assumeixen una dedicació part-time i una compaginació laboral major que els demés perfils d'estudiant. Amb l'anàlisi qualitativa s'han identificat alguns patrons que desencadenen aquests comportaments, com la subestimació de les capacitats, el sentiment de deute cap als pares, els menors recursos econòmics, o les diferents aspiracions i influències de terceres persones. El resultat és que dins de la universitat diferents perfils d'estudiant configuren diferents estratègies d'accés, com a font de diferenciació educativa, i essent l’origen social un factor cada cop més discriminant en aquesta diferenciació.
Estratègies d'accés a la universitat i origen social. L'adaptació de l'estudiant al seu perfil socioeconòmic i al context institucional com a font de diferenciació educativa
Torrents Vila, D. (Autor). 3 d’abr. 2017
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Torrents Vila, D. (Autor),
Troiano Goma, H. (Director/a),
3 d’abr. 2017Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral