Els models d'acompanyament musical per a grups de foc: del conflicte per la tradició al sistema de models

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Aquesta tesi té com a objecte d’estudi els acompanyaments musicals de les colles de diables i bestiari de foc. Malgrat es tracta d’un fenomen present a tota la zona de parla catalana, la recerca s’ha centrat en la comarca del Barcelonès, on ara fa quatre dècades, després de la dictadura franquista, es va crear un nou ritual anomenat “correfoc”. El correfoc s’inspirava en els antics balls de diables i, per tant, es vinculava a la idea de tradició, però també es volia que aquesta nova tradició fos moderna, participativa i laica, reflex de l’anhel d’una societat renovada. Dècades després, els membres de les colles que s’encarreguen dels acompanyaments de percussió es troben debatent sobre quins són els límits a l’hora d’innovar o d’absorvir elements d’altres tradicions musicals. Es defensa un “toc tradicional” que es contraposa al que anomenen de manera genèrica “samba” o “batucada”, és a dir, als conjunts de percussió d’inspiració afrobrasilera que des de fa anys tenen presència també en el correfoc. Però l’anomenat “toc tradicional” s’impregna també d’una gran quantitat d’elements de tradicions culturals que es podrien considerar foranes en uns termes molt similars, i alhora resulta molt difícil establir punts de connexió entre els repertoris defensats i els antics models que els mateixos tabalers i tabaleres prenen com a referència de tradicionalitat indiscutible. Ens hem preguntat com es construeix aquest concepte de “toc tradicional”, però també pels motius i implicacions de la convivència entre els diferents models d’acompanyament musical i les aportacions de cadascun d’ells al correfoc i al seu entorn sociocultural, plantejant la hipòtesi que aquesta convivència entre models compleix, a la fi, una diversitat de funcions a les quals no arribarien per separat.
Data del Ajut17 de maig 2022
Idioma originalCatalà
SupervisorFrancesc Cortes Mir (Director/a) & Maria Montserrat Clua Faine (Director/a)

Com citar-ho

'