El contrato de transporte aéreo internacional de mercaderías

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

El contracte de transport aeri internacional de mercaderies, és un contracte prioritari i primordial que atorga desenvolupament a el comerç internacional dins el trasllat de mercaderies, és així que des d’aquesta perspectiva la CNUDMI, mitjançant normes de soft law expedeix el Conveni de Varsòvia de 1929 amb tots seus protocols modificatorios i el Conveni de Montreal de 1999, sistemes aeris que en l’actualitat són aplicats depenent la subscripció i ratificació respectiva de cada país en particular, fent-se referència especial en aquesta tesi doctoral a el sistema espanyol i colombià. El transport aeri internacional de mercaderies es troba emmarcat dins d’una estructura conceptual que estableix dinamisme i innovació en totes les tratativas contractuals, per tal raó aquest contracte de transport aquesta confeccionat a través d’unes pràctiques, usos, lex mercatoria aèria, les quals brinden evolució i estableixen directrius que ajuden a l’correcte funcionament de l’transport de mercaderies, sent la IATA l’organisme aeri internacional que realitza la seva modulació respectiva en el sector aeri. El contracte de transport aeri internacional de mercaderies està dotat d’uns elements personals, reals i formals, els quals donen la composició toral de la mateixa estructura contractual, pel fet que a l’interior dels elements personals trobem els protagonistes contractuals que desenvolupen tota la tratativa aèria de traslladar mercaderies, 1 portador, un remitent i un destinatari aeri, on cada un compleix el seu paper i les seves respectives càrregues obligacionals. De manera anàloga a l’interior de l’contracte de transport aeri les mercaderies donen la composició dels elements reals, dels quals s’extreu una tipologia de mercaderies amb naturalesa jurídica particular, les quals de forma indispensable sol·liciten mesures necessàries per a la seva conservació i l’efectiu compliment de les prerrogatives convingudes de l’trasllat de les mercaderies d’un sector geogràfic a un altre. Cal assenyalar que el element formal de l’contracte de transport aeri de mercaderies és el airway bill o la carta de port electrònica, document toral que conté informació rellevant de la tratativa aèria de l’trasllat de mercaderies, ja que al seu interior es troben dades com el pes, punts de partida i arribada, valor noli aeri, divisa en què es paga el noli, entre d’altres que donen la formació ordinària de l’contracte de transport aeri internacional de mercaderies. El transport aeri de mercaderies comporta directament la responsabilitat civil de l’portador per incompliment en les obligacions contractuals consignades, donant amb això un sistema de responsabilitat aèria de caràcter subjectiu dins el Sistema de Varsòvia (Conveni de Varsòvia de 1929 amb tots els seus protocols modificatorios) i un sistema de responsabilitat aèria de caràcter objectiu de l’Conveni de Montreal de 1999, en on un o altre sistema ofereix els efectes d’imputació per incompliment, caducitat, límits indemnitzatoris, eximents de responsabilitat, entre altres prerrogatives pròpies de la responsabilitat aèria de mercaderies que fan demarcar seva naturalesa jurídica mitjançant els supòsits de responsabilitat. La IATA com a institució primària en la indústria aèria de mercaderies a vingut proposant el projecte e-freigth de la IATA, l’E-CSD, la carta de port electrònica (e-way bill), entre d’altres novetats de la contractació electrònica en el transport aeri internacional de mercaderies, que fan crear escenaris aeris on s’analitzen noves aptituds jurídiques en la contractació electrònica i brinden a més la possibilitat de fer l’anàlisi respectiu la jurisdicció de caràcter electrònic en entorns normatius de la Unió Europea dins de context espanyol i de l’Mercosur dins de l’context colombià.
Data del Ajut17 de març 2022
Idioma originalEspanyol
SupervisorEliseo Sierra Noguero (Director/a)

Com citar-ho

'