El consum adolescent de la ficció seriada televisiva

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

’actual era digital ofereix nous escenaris de consum mediàtic i nous punts de trobada entre els productes audiovisuals i les seves audiències, ja que tant els uns com les altres estan influïts per l’anomenada revolució digital. És dins d’aquest marc contextual complex que s’ha d’analitzar el consum adolescent de la ficció seriada televisiva. L’objecte d’estudi de la present tesi, que és el fruit d’una anàlisi de la recepció juvenil de la ficció seriada televisiva, està delimitat per la relació de consum que s’estableix entre dos objectes materials: els adolescents, considerats com una particular audiència mediàtica, i la ficció seriada televisiva, analitzada en relació amb el macrogènere televisiu Ficció. Per tant, en primer lloc es contextualitzen i es conceptualitzen els dos objectes materials de l’estudi (capítol 1). Per un costat s’entén l’adolescència com a procés psicosocial del creixement humà caracteritzat per canvis de diversa natura (físics, psicològics i socials, entre d’altres), que marca el pas de la infància a l’adultesa i que depèn i varia en funció de l’entorn que envolta els individus. Per l’altre costat, es descriu la ficció seriada dins el macrogènere televisiu Ficció, entès segons la tipologia de l’observatori Euromonitor. Se’n destaquen en particular aquells productes específicament dirigits a l’audiència juvenil, és a dir les teen series, per la convicció que es tracta de productes particularment atractius per als adolescents. L’estudi de recepció de la tesi s’insereix dins un marc teòric propi dels Cultural studies i, en particular, dels Audience studies (capítol 2). Per aquesta raó es poden destacar alguns conceptes clau, com ara l’activitat de les audiències, la importància de la situació del visionament i els usos que les audiències fan dels mitjans de comunicació. En el plantejament de l’estudi s’ha intentat respondre a la necessitat, evidenciada per molts investigadors, d’adaptar les metodologies i les tècniques d’investigació a les noves generacions (capítol 3). Per aquesta raó s’ha triat analitzar el consum juvenil de ficció seriada televisiva en relació amb la dieta mediàtica i d’esbarjo dels adolescents. A més, en la implementació de les tècniques emprades (enquesta mitjançant qüestionari i grups de discussió), s’ha recorregut a l’ús de les noves tecnologies mediàtiques. Els resultats obtinguts de l’encreuament de les dades procedents de les dues tècniques emprades estan en línia amb els principals antecedents analitzats, confirmant l’existència de certes similituds entre els joves de la mostra i altres grups investigats en d’altres estudis. En particular, s’han organitzat els resultats segons tres grans àrees temàtiques: dieta d’esbarjo i mediàtica dels adolescents; consum televisiu; consum juvenil específic de ficció seriada televisiva (capítol 4). Finalment, d’aquesta tesi emergeixen alguns elements significatius que permeten d’aprofundir uns aspectes específics del consum juvenil de ficció seriada televisiva. Entre aquests elements, que són discutits en les conclusions de l’estudi (capítol 5), es destaquen en particular: els avantatges que els adolescents reconeixen als diversos suports mediàtics emprats per consumir ficció seriada; les demandes dels joves sobre els continguts de ficció seriada que troben a faltar; les funcions socials desenvolupades per la ficció seriada en la vida dels joves; el consum adolescent específic de teen series.

Data del Ajut8 de jul. 2011
Idioma originalCatalà
SupervisorEmilio Prado Pico (Director/a) & Nuria Garcia-Muñoz (Director/a)

Com citar-ho

'