L’Organització Mundial de la Salut (OMS) determina que la conducta suïcida és un problema de salut pública de primera magnitud. S’estima que cada any un milió de persones moren per suïcidi al món i que les temptatives autolítiques podrien ser 40 vegades més freqüents que aquells que cometen suïcidi. A Catalunya, 500 persones moren per suïcidi anualment. Aquestes xifres són de vital importància ja que una de les poblacions amb major risc reconegut de suïcidi i accessible als programes preventius d'intervenció està constituïda pels pacients supervivents a temptatives de suïcidi que són atesos en els serveis hospitalaris d'urgències. En aquest sentit, les mesures que han demostrat una major efectivitat son aquelles que han millorat l’accesibilitat als serveis de salut de les persones en risc i el seguiment acurat durant el periode critic posterior a la tentativa autolitica. La realitat actual és que practicament no disposem d’estudis de qualitat que demostrin eficacia en programes de prevenció de la conducta suïcida. _x000D_
L’objectiu d’estudi d’aquesta tesis és avaluar l’eficàcia d’un programa d’intervenció telefònica en la prevenció de la conducta suïcida i l’efecte de la intervenció als 5 anys de seguiment._x000D_
La intervenció telefònica es va dur a terme en els pacients que havien estat atesos i donats d'alta en el servei d'Urgències del Parc Taulí Sabadell Hospital Universitari. La intervenció consistia en un seguiment telefònic durant un any i la priorització d’una visita de seguiment al Centre de Salut Mental a la setmana següent de ser donats d'alta. La intervenció telefònica es realitza a la setmana i als 1, 3, 6, 9 i 12 mesos posteriors al intent de suïcidi. El grup control va ser la població atesa a urgències de l’Hospital Consorci de Terrassa per tentativa autolitica, la qual no va rebre el programa d’intervenció de gestió telefònica._x000D_
Es va observar que el programa d’intervenció telefònica per als pacients que acudeixen a Urgències per temptativa autolítica és ser més eficaç que el tractament habitual ja que redueix les complicacions i potencialment evita el suïcidi. Els resultats van mostrar que la intervenció aconseguia retardar el temps que els pacients tardaven en fer la temptativa autolítica, i per tant evitava que el pacient realitzés una temptativa autolítica en el període de màxim risc, i, per altra banda, reduïa la freqüència de temptatives durant el primer any d’intervenció. Aquest segon resultat positiu del programa és dins d'una tendència general cap a una reducció de la taxa de reintent suïcidi en les dues comunitats. El follow-up de 5 anys que hem realitzat un cop finalitzada la intervenció, ha demostrat que els efectes beneficiosos de la intervenció no es mantenen a llarg termini._x000D_
La gestió telefònica realitzada en un entorn de pràctica clínica real podria ser una estratègia útil i poc costosa d'implementar en altres centres de salut mental Esperem que això, amb l'ajuda de més estudis, donarà lloc a una millor comprensió dels factors que hi intervenen i a una millora de la eficàcia de les intervencions .
| Data del Ajut | 23 d’oct. 2015 |
|---|
| Idioma original | Anglès |
|---|
| Supervisor | Diego Jose Palao Vidal (Director/a) |
|---|
EFFECTIVENESS OF A TELEPHONE MANAGEMENT PROGRAMME FOR PATIENTS DISCHARGED FROM AN EMERGENCY DEPARTMENT AFTER A SUICIDE ATTEMPT: CONTROLLED STUDY IN A SPANISH POPULATION
Cebria Meca, A. I. (Autor). 23 d’oct. 2015
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Cebria Meca, A. I. (Autor), Palao Vidal, D. J. (Director/a),
23 d’oct. 2015Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral