Caracteritzant el potencial educatiu de la ciència ciutadana escolar. Disseny i avaluació d'una seqüència didàctica per a l'aprenentatge del model matèria a secundària

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

La present tesi doctoral explora com són les iniciatives de ciència ciutadana que es duen a terme en contextos d'educació formal amb la finalitat d'aportar al coneixement sobre el potencial educatiu d'aquestes propostes per a l'aula de ciències de secundària. En concret, aquesta tesi s'estructura mitjançant dos estudis que inclouen les diferents publicacions que formen part d'aquest compendi. L'Estudi 1 té per objectiu caracteritzar com són les iniciatives de ciència ciutadana que s'estan duent a terme en context escolar a partir d'una revisió sistemàtica de la literatura. Per aquesta caracterització s'han definit quatre dimensions clau que, combinades, ens han permès definir quatre perfils d'iniciatives de ciència ciutadana en context escolar. Alhora, a partir de la gradació en nivells d'aquestes dimensions, s'ha avaluat la qualitat de les iniciatives en relació amb el seu potencial educatiu per a l'aula de ciències. Dins d'aquest primer estudi, també s'han aplicat les eines dissenyades pel cas d'una iniciativa de ciència ciutadana en context escolar concreta: el 'Projecte Atenció', sobre el que s'aprofundirà en la seva dimensió educativa en el segon estudi de la tesi. L'Estudi 2 aprofundeix en el disseny i avaluació de la Seqüència d'Ensenyament i Aprenentatge (SEA) que acompanyava el 'Projecte Atenció'. Aquesta SEA estava centrada en l'ensenyament i aprenentatge del model matèria en el fenomen de la contaminació atmosfèrica, i adreçada a alumnat de 3r d'ESO. Així, en primer lloc, s'ha descrit quin ha sigut el procés de disseny i s'han definit els principis, elements i eines que han guiat el disseny de la SEA. En segon lloc, s'ha avaluat la confiabilitat d'aquesta SEA en termes de la millora de les idees de l'alumnat en relació amb aquest model. Això ens ha permès fer aportacions en relació amb com progressen les idees de l'alumnat en relació amb l'estructura i la natura de la matèria en diferents escales (macro, meso i submicro). A part dels articles de recerca que conformen el compendi de publicacions, en aquesta tesi també s'han elaborat, i s'inclouen en aquest document, diferents productes de recerca amb l'objectiu d'oferir eines i recursos per al professorat.
Data del Ajut3 de febr. 2024
Idioma originalCatalà
SupervisorDigna Maria Couso Lagaron (Director/a) & Maria Isabel Hernández Rodríguez (Director/a)

Com citar-ho

'