Bullying, Sesgos Cognitivos y Experiencias Psicóticas en la Adolescencia

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Estudis anteriors suggereixen que el bullying és un factor de risc en l'aparició d'experiències psicòtiques en adolescents vulnerables. Un mecanisme pel qual el bullying suposa un factor de risc de presentar experiències psicòtiques és per la presència d'estils de pensament erronis i determinats esquemes de raonament psicològic. El principal objectiu d'aquest treball va ser explorar si existeix relació entre els estils de pensament erroni o biaixos cognitius (BC) i la presència d'experiències psicòtiques (EP) primerenques en població adolescent i com aquestes variables es poden veure afectades per la història de maltractament escolar previ o bullying. A més, aquest estudi analitza algunes variables moduladores que poden influir en aquesta interacció com són determinades variables sociodemogràfiques: el gènere, el divorci i el tipus de custòdia parental. Per a això, s'analitza una mostra ampliada de 240 estudiants amb edats compreses entre els 14-15 anys que cursen estudis secundaris a la població de Sabadell. Els resultats mostren que existeix relació entre EP i BC i la relació entre EP i bullying ve descrita per alguns BC com són: el pensament dicotòmic (CBQ_DT) i el raonament emocional (CBQ_ER). El bullying està associat a idees persecutòries i experiències bizarres en els adolescents. Pel que fa al gènere, els resultats indiquen que les dones obtenen puntuacions més elevades en EP que els homes: ideació paranoide (CAPEPI) i experiències psicòtiques totals (CAPETOT). Al seu torn, també reflecteixen puntuacions més altes per a la variable BC en les dones respecte als homes: catastrofisme (CBQ_C), pensament dicotòmic (CBQ_DT), "jumping to conclusions" (CBQ_JTC) i total (CBQTOT). Atenent a la variable divorci, els resultats informen que hi ha puntuacions més altes en EP i BC en fills de pares divorciats respecte als que no ho estan. En particular, els fills de pares divorciats puntuen més alt en experiències psicòtiques, especialment experiències bizarres (CAPEBE), que els fills de pares no divorciats. En fills de pares divorciats els biaixos cognitius obtenen puntuacions més elevades respecte als fills de pares no divorciats, destacant la presència del pensament dicotòmic (CBQDT) entre els altres biaixos. Analitzant la variable tipus de custòdia parental, s'obtenen diferències significatives per a la variable experiències psicòtiques, en particular, les experiències bizarres (CAPEBE) en fills de pares amb custòdia compartida respecte als que tenen custòdia única o els que viuen amb tots dos progenitors junts. Igualment, s'obtenen diferències significatives per a la variable biaixos cognitius, concretament, el pensament dicotòmic (CBQ_DT) en fills de pares divorciats amb custòdia compartida respecte als fills de pares que viuen junts. Els resultats del nostre treball indiquen que hi ha relació entre BC, EP i bullying i subratllen la influència significativa de factors externs i variables sociodemogràfiques en l'aparició d'experiències psicòtiques, biaixos cognitius i situacions de bullying en adolescents. En conseqüència, es suggereix que un major coneixement i avaluació d'aquestes variables pot actuar com un instrument per detectar de manera precoç la vulnerabilitat a desenvolupar trastorns psiquiàtrics en una etapa primerenca de la vida, permetent la implementació d'intervencions adequades que estudien la relació d'aquestes variables en la població clínica, la identificació de primers episodis de tipus psicòtic i la promoció de la salut mental en aquesta població especialment vulnerable.
Data del Ajut6 de juny 2024
Idioma originalEspanyol
SupervisorAna Isabel Cebria Meca (Director/a) & Jose Antonio Monreal Ortiz (Director/a)

Com citar-ho

'