Attitudes, choices and inequalities in the transition from compulsory to post-compulsory school

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

Des de diferents disciplines, corrents i tradicions s’ha posat el focus en l’estudi de les actituds i l’engagement de l’alumnat a l’escola, sent de particular interès des de la sociologia de l’educació per comprendre els processos escolars, les desigualtats educatives i les trajectòries de l’alumnat. La present tesi doctoral realitzada en forma de compendi de publicacions aplica un enfocament interseccional amb dades longitudinals per analitzar les actituds i l’engagement de l’alumnat al final de l’Educació Secundària Obligatòria (10è grau). L’objectiu principal és analitzar la relació entre l’engagement escolar de l’alumnat al final de l’Educació Secundària Obligatòria, i les trajectòries educatives post obligatòries que segueixen. Per a això es realitza una revisió la literatura prèvia i a partir dels dades de l’International Study of City Youth (ISCY) es presenta una classificació de les actituds de l’alumnat enfront de l’escola i una proposta més amplia de l’engagement de alumnat a on s’incorpora un element de comparació internacional. A partir d’aquí s’aprofundeix en els factors individuals, antecedents socials i familiars, el context institucional i les pràctiques educatives per comprendre millor el fenomen. Finalment s’analitzen la influència i els canvis en l’engagement i el rendiment acadèmic en la transició de l’educació obligatòria a la post obligatòria. D’aquesta manera, es proporciona una visió dinàmica que no es centra exclusivament en l’abandonament escolar. La tesis incorpora diferents tipus d’anàlisi que permeten aprofundir en els diversos aspectes de l’engagement de l’alumnat. D’una banda, s’aplica una anàlisi SEM de modelització de variables latents per validar l’instrument de mesura de l’engagement. D’altra banda, es realitza una anàlisi multinivell per aprofundir en l’efecte del centre escolar sobre l’engagement de l’alumant. També s’aplica una anàlisi cross-lagged per analitzar l’engagement conductual i el rendiment acadèmic des d’una perspectiva longitudinal. Finalment, s’analitzen entrevistes semiestructurades realitzades a joves que van participar a l’estudi panel del projecte ISCY. A partir d’aquestes entrevistes s’aprofundeix en alguns dels resultats quantitatius aplicant mètodes mixtes. Pel que fa als resultats, les anàlisis mostren que la resistència o les actituds anti-escolars no són exclusives de la classe treballadora, i que els estudiants i les dones d’origen immigrant tenen un major engagement escolar i tenen en major mesura actituds d’adhesió escolar. Malgrat això, les característiques socioeconòmiques i familiars i el rendiment escolar de l’alumnat són més importants que les actituds i l’engagement escolar a l’hora d’explicar els itineraris educatius postobligatoris. D’aquesta manera, les desigualtats socials exerceixen el paper més important a l’hora d’explicar la transició a estudis postobligatoris. Tot i així, el context escolar apareix com un element important i que ha de ser considerat a l’hora d’entendre i treballar l’engagement escolar de l’alumnat. Elements com la participació en activitats no curriculars i el tipus d’escola tenen pes a l’hora d’explicar l’engagement de l’alumnat. Els estudiants de les escoles que no segreguen per grups de nivell i que tenen una alta participació en activitats no curriculars dins de l’escola tenen un major engagement conductual, menor absentisme i menys comportaments disruptius a l’escola. Finalment, els resultats mostren que l’engagement i el rendiment acadèmic tenen efectes diferenciats segons el tipus d’estudis postobligatoris -acadèmics o professionals-. En conclusió, la tesi doctoral contribueix amb un major coneixement específic per aprofundir en el debat sobre la importància de l’engagement de l’alumnat a l’escola i com aquest afecta el rendiment acadèmic i a les trajectòries educatives. Els resultats d’aquesta investigació permeten reflexionar i millorar els mecanismes de prevenció de l’abandonament escolar i d’acompanyament als joves.
Data del Ajut17 de febr. 2021
Idioma originalAnglès
Institució adjudicatària
  • Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
SupervisorRafael Merino Pareja (Director/a)

Com citar-ho

'