Adolescència i mentalització: Un estudi multidimensional en l'espectre de l'ansietat social

Tesi d’estudis: Tesi doctoral

Resum

La mentalització (MZ) es descriu com la capacitat per percebre els estats mentals intencionals (EMI) subjacents al comportament de les persones. Aquesta capacitat de poder "llegir" el que hi ha darrere del comportament és essencial per a la salut psicològica i el benestar. L'ansietat social (AS) es defineix com la por a la interacció social i a la possible avaluació negativa per part dels altres. Les persones amb AS tendeixen a suposar que els altres seran crítics i que les avaluaran negativament. Aquesta característica cognitiva de l'AS pot ser entesa i formulada com un error de MZ. Tot i que en les darreres dècades s'ha estudiat el paper de la MZ en diverses patologies, com el TLP o la depressió, l'AS ha rebut, fins a dia d'avui, relativament poc interès. L'objectiu del present estudi és analitzar fins a quin punt els problemes de MZ estan relacionats amb l'AS, des d'una perspectiva del desenvolupament, i amb una metodologia d'avaluació multimètode i multiinformant. Per fer-ho s'ha avaluat el nivell d'AS a la infància (i. e. , inhibició conductual o IC) i a l'adolescència, i s'han obtingut mesures de diverses dimensions de MZ i del nivell de psicopatologia depressiva en dues mostres d'adolescents (n=463 i n=267) provinents de població general. Els resultats mostren afectacions de la MZ relacionades tant amb la IC infantil com amb l'AS a l'adolescència. Aquestes afectacions són multidimensionals, és a dir, afecten tant la lectura dels propis EMI com la lectura dels EMI dels altres, i suggereixen problemes tant d'hiper- com d'hipomentalització. La complexitat de l'afectació de la MZ en l'espectre de l'AS planteja una relació bidireccional que mereix ser estudiada amb major profunditat, ja que el seu paper com a factor que articula i manté l'AS pot tenir implicacions cabdals en el tractament d'aquesta patologia i en el manteniment de resultats a llarg termini.
Data del Ajut23 de nov. 2016
Idioma originalCatalà
SupervisorSergi Ballespí Solà (Director/a) & Jaume Vives Brosa (Director/a)

Com citar-ho

'