Els entorns immersius, com ara la realitat virtual (RV), han transcendit la ciència-ficció per a convertir-se en una realitat. Diversos sectors, que abasten des de videojocs i entreteniment fins a salut, turisme o arquitectura, estan adoptant aquestes tecnologies avantguardistes. Aquest avanç en RV ha coincidit amb un interès creixent pels serveis d'accessibilitat en l'àmbit audiovisual, un fet que reflecteix una conscienciació social sobre la diversitat i la inclusió. La RV ofereix noves possibilitats d'interacció multisensorial, la qual cosa pot servir per a millorar les experiències de les persones amb discapacitat. No obstant això, les experiències immersives encara no poden considerar-se plenament accessibles. Aquesta tesi aborda aquesta qüestió, centrant-se en la subtitulació en entorns immersius. Està vinculada al projecte europeu TRACTION, finançat per la iniciativa de la Unió Europea Horizon 2020, i té dos objectius. El primer és dissenyar i validar un marc metodològic mixt per a avaluar subtítols en continguts immersius utilitzant la tecnologia de seguiment ocular en temps real. El segon objectiu és avaluar dues solucions de subtitulació en continguts immersius, específicament en relació amb la posició i el color dels subtítols. Per a complir aquests objectius es van dur a terme dos estudis descriptius i dos d'experimentals. Des del punt de vista teòric, aquesta recerca avalua l'estat actual de l'accessibilitat en entorns immersius, centrant-se en el concepte de l'accessibilitat multicapa. Aquesta anàlisi es complementa amb una discussió sobre el disseny d'un nou enfocament metodològic que permet avaluar subtítols en entorns immersius. A més, com a part integral d'aquesta recerca, es va desenvolupar un editor i reproductor de subtítols de codi obert que facilita la creació i prova de subtítols en vídeos 360º. En l'aspecte experimental, l'estudi de recepció va involucrar a usuaris de quatre països, entre els quals hi havia tant persones oïdores com amb problemes d'audició. Els estímuls utilitzats en aquest estudi complien amb una sèrie de requisits predefinits per a garantir la validesa de les troballes. Els resultats d'aquesta recerca enriqueixen el cos de coneixements existents sobre serveis d'accessibilitat en mitjans immersius i tenen el potencial de millorar les experiències en RV de persones amb discapacitats, promovent així la inclusió en l'era digital.
Data del Ajut | 13 de des. 2023 |
---|
Idioma original | Anglès |
---|
Supervisor | Chris Hughes (Director/a) & Pilar Orero (Director/a) |
---|
Accessible VR 360º subtitles. The impact of subtitles on the reception of immersive content using eye tracking and questionnaire data
Brescia Zapata, M. (Autor). 13 de des. 2023
Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Brescia Zapata, M. (Autor), Hughes, C. (Director/a) &
Orero, P. (Director/a),
13 de des. 2023Tesi d’estudis: Tesi doctoral
Tesi d’estudis: Tesi doctoral