Understand (through) drifting: characterization of the average empirical reader in The Empty Kingdom/ Interpretar (a) la deriva: caracterización del lector empírico medio en The Empty Kingdom

Producció científica: Contribució a una revistaArticleRecercaAvaluat per experts

Resum

This article describes the implicit and empirical reader of the digital work of fiction
The Empty Kingdom (Merlin Goodbrey, 2015), based on the mixed analysis of a sample of 50 questionnaires completed by 11-12 year old students from two primary schools in the province of Barcelona, within the frame-work of the project “Teaching to read digital literature” (“Enseñar a leer literatura digital”) (GRETEL-UAB). The data allow us to recognise, firstly, the modes of participation and interpretative challenges that this digital work poses for its readers and, secondly, the main difficulties that students manifest in the concrete reading experience. This analysis leads to the establishment and characterisation of three reader profiles, as well as the tracing of a number of implications relevant to the mediation of digital works of fiction, something in which the school needs to be actively involved so as not to leave readers adrift in the construction of meaning.
En este artículo describimos el lector implícito y empírico de la ficción digital The Empty Kingdom (Merlin Goodbrey, 2015) a partir del análisis mixto de una muestra de󰀵󰀰 cuestionarios llevados a cabo por alumnado de ciclo superior de dos escuelas primarias de la provincia de Barcelona, en el marco del proyecto “Enseñar a leer literatura digital” (GRETEL-UAB). Los datos permiten reconocer, por un lado, los modos de participación y los retos interpretativos que la obra digital propone a sus lectores y, por el otro, las principales dificultades que manifiestan los estudiantes en la experiencia concreta de lectura. Este análisis conduce a establecer
y caracterizar tres perfiles lectores y a trazar diversas implicaciones relevantes para la mediación de las ficciones digitales, tarea en la que la escuela ha de comprometerse para no dejar a los lectores a la deriva en la construcción de sentido.
Idioma originalSpanish
Número d’article07
Pàgines (de-a)96-107
Nombre de pàgines11
RevistaOcnos: Revista de Estudios sobre Lectura
Volum20
Número1
Estat de la publicacióPublicada - 20 de gen. 2021

Com citar-ho