TY - JOUR
T1 - Un tractat de composició anònim del segle XVIII escrit en català
AU - Daufi Rodergas, Francisco Javier
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - L’arxiu del Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC) conserva el manuscrit d’un tractat de composició anònim del segle xviii que té la particularitat d’estar redactat en català. Tot i que no es té constància ni del nom del seu autor, ni de la data exacta en què va ser escrit, la troballa d’aquest document resulta, sens dubte, d’un extraordinari interès. En primer lloc, es tracta d’una de les poquíssimes obres teoricomusicals del Setcents redactada en català. D’altra banda, representa un notable testimoni dels coneixements que s’esperaven d’un mestre de capella de qualsevol església del país, així com de la manera com aquells es transmetien. Tal com manifesta en diversos moments el desconegut autor del manuscrit, amb la seva obra pretén donar una sòlida formació als compositors, instruintlos des dels primers ensenyaments fins als conceptes més avançats. L’objectiu final que es proposa el teòric és l’èxit dels seus deixebles en unes oposicions a mestre de capella. D’aquesta manera, a les darreres pàgines del tractat, i aquesta és una altra qüestió de remarcable interès que presenta el volum, l’autor explica els diferents tipus d’exercicis que els aspirants es trobaran als exàmens a què se sotmetin. Exercicis, certament, d’una extrema complexitat.
AB - L’arxiu del Centre de Documentació de l’Orfeó Català (CEDOC) conserva el manuscrit d’un tractat de composició anònim del segle xviii que té la particularitat d’estar redactat en català. Tot i que no es té constància ni del nom del seu autor, ni de la data exacta en què va ser escrit, la troballa d’aquest document resulta, sens dubte, d’un extraordinari interès. En primer lloc, es tracta d’una de les poquíssimes obres teoricomusicals del Setcents redactada en català. D’altra banda, representa un notable testimoni dels coneixements que s’esperaven d’un mestre de capella de qualsevol església del país, així com de la manera com aquells es transmetien. Tal com manifesta en diversos moments el desconegut autor del manuscrit, amb la seva obra pretén donar una sòlida formació als compositors, instruintlos des dels primers ensenyaments fins als conceptes més avançats. L’objectiu final que es proposa el teòric és l’èxit dels seus deixebles en unes oposicions a mestre de capella. D’aquesta manera, a les darreres pàgines del tractat, i aquesta és una altra qüestió de remarcable interès que presenta el volum, l’autor explica els diferents tipus d’exercicis que els aspirants es trobaran als exàmens a què se sotmetin. Exercicis, certament, d’una extrema complexitat.
U2 - 10.2436/20.1003.01.98
DO - 10.2436/20.1003.01.98
M3 - Article
SN - 2013-3960
VL - 13
SP - 101
EP - 138
JO - Revista catalana de musicologia
JF - Revista catalana de musicologia
ER -