TY - JOUR
T1 - "Soc massa bo"
T2 - Pràctiques plurilingües i de pluriliteracitat empoderadores en un programa extraescolar
AU - Vallejo Rubinstein, Claudia
N1 - Publisher Copyright:
© 2022 Universitat Autonoma de Barcelona and Universitat de Girona. All rights reserved.
PY - 2022/6/30
Y1 - 2022/6/30
N2 - En aquest article, descric les interaccions d'en Dalil, un nen plurilingüe d'origen familiar immigrant, mentre participa en un programa extraescolar de lectura a Barcelona, ciutat on viu i ha estat escolaritzat. El programa s'adreça a infants categoritzats com a 'en risc' de fracàs escolar per no assolir els nivells establerts de lectura en català, la llengua vehicular de l'escola, i té com a objectiu desenvolupar competències de literacitat. L'observació etnogràfica de les interaccions d'en Dalil amb companys i mentores dins del programa posa en relleu pràctiques lingüístiques i de pluriliteracitat complexes que desafien categoritzacions deficitàries sobre les seves capacitats. Analitzar aquestes pràctiques promou una comprensió més àmplia de les competències lingüístiques i de literacitat d'infants plurilingües com en Dalil, i la promoció d'enfocaments inclusius i competencials que els confereixin la legitimació -pròpia, aliena i institucional- per aprendre desplegant tot el seu repertori i múltiples competències.
AB - En aquest article, descric les interaccions d'en Dalil, un nen plurilingüe d'origen familiar immigrant, mentre participa en un programa extraescolar de lectura a Barcelona, ciutat on viu i ha estat escolaritzat. El programa s'adreça a infants categoritzats com a 'en risc' de fracàs escolar per no assolir els nivells establerts de lectura en català, la llengua vehicular de l'escola, i té com a objectiu desenvolupar competències de literacitat. L'observació etnogràfica de les interaccions d'en Dalil amb companys i mentores dins del programa posa en relleu pràctiques lingüístiques i de pluriliteracitat complexes que desafien categoritzacions deficitàries sobre les seves capacitats. Analitzar aquestes pràctiques promou una comprensió més àmplia de les competències lingüístiques i de literacitat d'infants plurilingües com en Dalil, i la promoció d'enfocaments inclusius i competencials que els confereixin la legitimació -pròpia, aliena i institucional- per aprendre desplegant tot el seu repertori i múltiples competències.
KW - After-school programs
KW - Embodied learning
KW - Plurilingualism
KW - Pluriliteracies
UR - https://ddd.uab.cat/record/264815
UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=85133651834&partnerID=8YFLogxK
U2 - 10.5565/rev/jtl3.1149
DO - 10.5565/rev/jtl3.1149
M3 - Article
SN - 2013-6196
VL - 15
JO - Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature
JF - Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature
IS - 2
M1 - e1149
ER -