Potenciar la autonomía mediante la retroalimentación: Propuestas para el aprendizaje híbrido en la educación superior

Ana María Cea Álvarez, Pedro Dono López, Maria Dolores Lerma Sanchis, Jordi Mogas Recalde, Carlos Pazos-Justo, Xavier Rambla

Producció científica: Llibre/InformeLlibreDocència

Resum

En aquest manual es recullen alguns dels resultats de la recerca col·laborativa duta a terme al si del projecte interuniversitari BLEARN AUTONOMY. Aquest projecte ha fet un seguiment d’estratègies pedagògiques d’aprenentatge híbrid i/o b-learning per fomentar l’autonomia en un context de canvis profunds provocats per la darrera pandèmia. El marc teòric, integrat per corrents constructivistes i connectivistes de l’aprenentatge, palesa el canvi del paper tant de les estudiants com de les docents, i com un seguit d’estratègies pedagògiques prioritzen l’autoregulació a través d’una retroalimentació (o feedback) millorada en contextos digitals. Al manual presentem com hem dut a terme el projecte a les diferents universitats i descrivim els qüestionaris, els grups de discussió i les entrevistes aplicats. Hem concebut aquests procediments de tal manera que copsessin el perfil metacognitiu de les alumnes, moltes de les quals havien seguit rúbriques precises d’avaluació, i totes les quals havien rebut de diverses maneres un seguit de comentaris qualitatius de retroalimentació (feedback) del professorat. A través de l’anàlisi detallada de les dades, que combina una metodologia qualitativa i quantitativa, es recullen evidències que l’enviament del feedback docent, afavorit per les eines digitals, augmenta la capacitat d’autoregulació de les estudiants. Entre les diverses eines educatives utilitzades destaca el portafoli reflexiu digital, que permet recollir de manera longitudinal mostres del desenvolupament de l’autonomia de les estudiants. Alhora, ajuda a planificar la docència universitària i a donar un feedback de qualitat. A més, incloem una anàlisi dels informes de retroalimentació que les docents van compartir entre si en el context del projecte, en els quals s’identifiquen no només diversos tipus de retroalimentació en funció de les diferents activitats que les estudiantes duen a terme sinó també informació sobre el seu progrés. El manual conclou amb una sèrie de recomanacions, dirigides a les docents, a fi de suggerir alguns canvis en la metodologia i disseny pedagògic per ampliar la consciència metacognitiva de les estudiants d’educació superior, propiciar una autorreflexió més gran i desenvolupar la seva capacitat autocrítica, compromís individual i autoorganització.
Idioma originalSpanish
Lloc de publicacióPortugal
Nombre de pàgines92
Edició1a
DOIs
Estat de la publicacióPublicada - 2023

Keywords

  • autonomia
  • retroalimentació
  • aprenentatge-híbrid
  • estratègies pedagògiques

Com citar-ho