La pintura de la primera meitat del segle XVI al Museu Episcopal de Vic

Producció científica: Contribució a revistaArticleRecercaAvaluat per experts

Resum

L'article conté diversos estudis sobre obres pictòriques de la primera meitat del segle XVI conservades al Museu Episcopal de Vic. En primer lloc, s'atribueix a Jean Bourdichon un pergamí il·luminat amb una Mare de Déu, que va ser adquirit l'any 1920 per al Museu, on va ser catalogat com a anònim. La resta del treball està dedicat a peces realitzades a Catalunya, com el retaule de la Trinitat de la Seu de Manresa, del català Gabriel Guàrdia, o una petita Nativitat que aquí s'atribueix a Pere (Perris) de Fontaines. Els dos epígrafs següents estan dedicats a la producció del taller vigatà de Joan Gascó i els seus fills. D'orígen navarrès, Joan Gascó (o Joan Navarro) va arribar a Catalunya vers els primers anys del segle XVI i va instal·lar el seu taller a Vic, treballant per a una clientela local, sobretot a la Plana de Vic, però també per a alguns pobles del Vallès Oriental. En aquestes seccions examino en primer lloc la fortuna historiogràfica dels Gascó, i proposo tot seguit un nou enfocament crític i una nova articulació del catàleg de llur obra, especialment la de Joan Gascó («Gascó I»), d'un «Gascó II» que s'identifica amb Perot, el fill primogènit, i d'un «Gascó III» que s'hauria d'identificar amb un altre dels fills de Joan (Sebastià o Francesc). L'últim epígraf explica la projecció a la Plana de Vic, a mitjan segle, d'un estil més classicista, d'un cert «romanisme», principalment cultivat per pintors radicats a Barcelona.
Títol traduït de la contribucióThe painting of the first half of the XVIth Century in the Museu Episcopal de Vic
Idioma originalCatalà
Pàgines (de-a)145-185
Nombre de pàgines41
RevistaLocus Amoenus (Ed. impresa)
Número6
DOIs
Estat de la publicacióPublicada - 2002

Fingerprint

Navegar pels temes de recerca de 'La pintura de la primera meitat del segle XVI al Museu Episcopal de Vic'. Junts formen un fingerprint únic.

Com citar-ho