Formar el pensament crític orientat a la justícia social per fer front al feixisme

Producció científica: Contribució a revistaArticleRecercaAvaluat per experts

3 Descàrregues (Pure)

Resum

La creixent tendència del populisme d’ultradreta entre els joves, alimentada per l’accés a continguts antidemocràtics a través de les xarxes socials, representa un desafiament per a la nostra societat. En l’article es posa de manifest la necessitat i les evidències científiques que fonamenten l’aprenentatge a partir de problemes socials rellevants a l’escola per enfortir l’educació democràtica, en contraposició al tractament d’idees inertes de manera transmissiva i memorística. L’articulació d’una educació per a la formació del pensament crític orientat a la justícia social significa un avenç clau en aquest sentit. Es posa especial èmfasi en el valor de confrontar, des de les aules, la polarització ideològica i afectiva, així com els discursos d’odi. Aprendre a qüestionar allò comú, dialogar des del pluralisme agonista i construir contrarelats són pilars fonamentals per fer-ho. Finalment, es destaca la importància d’aquest enfocament en un món on la democràcia està en risc, i se subratlla la necessitat de formar una ciutadania crítica i profundament compromesa amb els valors democràtics i la dignitat humana.
Idioma originalCatalà
Pàgines (de-a)103-122
Nombre de pàgines20
RevistaComunicació educativa
Número37
DOIs
Estat de la publicacióPublicada - 4 de des. 2024

Com citar-ho