Resum
ABSTRACT
Although mentoring for young people at risk of social exclusion is a widespread educational intervention strategy, little research has been done on mentoring for young women aimed at eradicating gender inequalities.
This article examines the existing scientific literature on mentoring for young women by means of a scoping review. A total of 1,256 studies were compiled from six specialized databases. Of these, 21 papers were selected and analysed in depth, three of which are defined by the authors as feminist mentoring (Femtoring).
Our analysis made it possible to identify the main characteristics of mentoring programs for young women and the implications of the feminist perspective at the socio-educational level. Furthermore, reflective tools are offered on the empowerment processes that derive from a feminist approach to mentoring programs.
RESUMEN
Aunque la mentoría para jóvenes en riesgo de exclusión social es una estrategia de intervención educativa muy extendida, poco se ha investigado sobre la mentoría para mujeres jóvenes que persigue la erradicación de las desigualdades de género.
A través de una revisión scoping review se ha examinado la literatura científica existente sobre mentoría para mujeres jóvenes. Se recopilaron 1256 estudios de 6 bases de datos especializadas, de los que seleccionaron 21 trabajos que fueron analizados en profundidad, tres de los cuales se autodefinen como mentorías feministas (Femtoring).
El análisis ha permitido identificar las principales características de los programas de mentoría para mujeres jóvenes, y las implicaciones de la perspectiva feminista a nivel socioeducativo. Asimismo, se ofrecen herramientas reflexivas sobre los procesos de empoderamiento, que se desprenden de los programas sobre mentoría de aproximación feminista.
Although mentoring for young people at risk of social exclusion is a widespread educational intervention strategy, little research has been done on mentoring for young women aimed at eradicating gender inequalities.
This article examines the existing scientific literature on mentoring for young women by means of a scoping review. A total of 1,256 studies were compiled from six specialized databases. Of these, 21 papers were selected and analysed in depth, three of which are defined by the authors as feminist mentoring (Femtoring).
Our analysis made it possible to identify the main characteristics of mentoring programs for young women and the implications of the feminist perspective at the socio-educational level. Furthermore, reflective tools are offered on the empowerment processes that derive from a feminist approach to mentoring programs.
RESUMEN
Aunque la mentoría para jóvenes en riesgo de exclusión social es una estrategia de intervención educativa muy extendida, poco se ha investigado sobre la mentoría para mujeres jóvenes que persigue la erradicación de las desigualdades de género.
A través de una revisión scoping review se ha examinado la literatura científica existente sobre mentoría para mujeres jóvenes. Se recopilaron 1256 estudios de 6 bases de datos especializadas, de los que seleccionaron 21 trabajos que fueron analizados en profundidad, tres de los cuales se autodefinen como mentorías feministas (Femtoring).
El análisis ha permitido identificar las principales características de los programas de mentoría para mujeres jóvenes, y las implicaciones de la perspectiva feminista a nivel socioeducativo. Asimismo, se ofrecen herramientas reflexivas sobre los procesos de empoderamiento, que se desprenden de los programas sobre mentoría de aproximación feminista.
Idioma original | Anglès |
---|---|
Pàgines (de-a) | 527-542 |
Revista | Educar |
Volum | 56 |
Número | 2 |
Estat de la publicació | Publicada - 1 de gen. 2020 |