TY - JOUR
T1 - Comunitats de pràctiques per a la inclusió educativa. Una «recerca basada en el disseny»
AU - Garcia Romero, David
AU - Lalueza Sazatornil, Jose Luis
AU - Marín-Suazo, Carolayn
AU - Sanchez Busques, Sonia
AU - Camps Orfila, Sílvia
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - El Projecte Shere Rom és una «recerca basada en el disseny» iniciada fa vint-i-u anys. En aquest article es descriu un dels espais d’aquest projecte desenvolupat durant catorze anys en una escola del barri barceloní del Bon Pastor, amb població amb alt risc d’exclusió social. Aquesta experiència està basada en el model «Cinquena Dimensió», orientat al desenvolupament de comunitats educatives interinstitucionals, intergeneracionals i interculturals que promouen pràctiques d’aprenentatge col·laboratiu recolzat en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. Es tracta d’espais en els que nois i noies de la comunitat resolen tasques o creen relats digitals en cooperació amb estudiants universitaris involucrats en un programa d’aprenentatge Servei (ApS). S’analitza l’experiència a partir de dos elements propis de l’enfocament històric-cultural de la Psicologia, la historicitat i la multivoceïdat (multiplicitat de veus), i dels reptes derivats del seu caràcter col·laboratiu, l’apropiabilitat per actors amb diferents motius, l’estructura narrativa i el foment de l’agència a través de l’autoria.
AB - El Projecte Shere Rom és una «recerca basada en el disseny» iniciada fa vint-i-u anys. En aquest article es descriu un dels espais d’aquest projecte desenvolupat durant catorze anys en una escola del barri barceloní del Bon Pastor, amb població amb alt risc d’exclusió social. Aquesta experiència està basada en el model «Cinquena Dimensió», orientat al desenvolupament de comunitats educatives interinstitucionals, intergeneracionals i interculturals que promouen pràctiques d’aprenentatge col·laboratiu recolzat en l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació. Es tracta d’espais en els que nois i noies de la comunitat resolen tasques o creen relats digitals en cooperació amb estudiants universitaris involucrats en un programa d’aprenentatge Servei (ApS). S’analitza l’experiència a partir de dos elements propis de l’enfocament històric-cultural de la Psicologia, la historicitat i la multivoceïdat (multiplicitat de veus), i dels reptes derivats del seu caràcter col·laboratiu, l’apropiabilitat per actors amb diferents motius, l’estructura narrativa i el foment de l’agència a través de l’autoria.
KW - Comunitats de pràctiques, aprenentatge col·laboratiu, recerca per disseny, educació intercultural, aprenentatge servei
UR - https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7904973
UR - http://www.publicacions.ub.edu/revistes/tempsdEducacio59/default.asp?articulo=1659&modo=resumen
M3 - Article
SN - 0214-7351
SP - 161
EP - 172
JO - Temps d'Educació
JF - Temps d'Educació
IS - 59
ER -