VET: an attractive and viable pathway. Innovating in VET through guidance processes and exploring flexible and diversified opportunities in VET

Detalls del projecte

Description

La segona etapa d'aprenentatge després de completar l'educació secundària inferior, denominada educació secundària superior, és essencial tant per a la cerca de nivells superiors d'educació, o per a continuar en l'educació i / o formació, com per a la integració reeixida en el mercat laboral (OCDE, 2020). El desenvolupament i enfortiment d'aquest nivell educatiu, especialment en la vocació, es converteix en una línia d'acció prioritària per a abordar l'equitat en l'educació i treballar cap a una educació i societats més inclusives, amb menors taxes de desocupació (especialment desocupació juvenil) i una menor taxa de població que ni continua estudiant ni treballant. No podem subestimar el potencial de la EFP i el paper essencial que pot exercir en el context social, econòmic i productiu actual com a instrument i via per a una integració reeixida en el mercat laboral i la inclusió social. Segons l'OCDE (2018), els programes vocacionals es consideren més efectius per a desenvolupar habilitats que permetin un accés més primerenc al mercat laboral i, com mostren les dades, els països amb programes de formació professional més desenvolupats i consolidats, han estat més efectius per a contenir la desocupació juvenil. En aquest sentit, l'FP es presenta com una de les opcions més atractives per a accedir al mercat laboral (especialment per a la població jove d'entre 15 i 19 anys), així com per a la volta a itineraris formatius (especialment en l'edat adulta) que permetin l'acreditació acadèmica de competències en favor d'una millor ocupabilitat i avançar en programes formatius de grau superior; és a dir, entrar en l'educació terciària. No obstant això, malgrat haver millorat la seva percepció social, l'EFP continua sent l'opció no prioritària, a vegades fins i tot marginal, en l'educació secundària superior (OCDE, 2020). En general, en tots els països l'itinerari professional té una taxa de finalització inferior a la de l'itinerari general. Les raons esmentades respecte a aquest fet estan relacionades, principalment, amb el perfil dels estudiants —en general, la percepció és que els programes d'EFP continuen sent l'opció triada o la via alternativa per a orientar a aquells joves que, normalment, presenten o han presentat majors dificultats en les etapes educatives anteriors i que corren un major risc d'abandó prematur del nivell secundari superior— i la falta d'un procés d'orientació (o orientació) adequat. així com mecanismes adequats d'orientació i accions, processos o estratègies tutorials, en general, la majoria dels agents educatius estan d'acord amb la idea que l'orientació educativa i professional (o orientació) és molt necessària en l'EFP (Echeverría & Martínez, 2020; Olmos Rueda i Díaz-Vicario, 2019, 2020). La situació actual de pandèmia posada en relleu la necessitat de desenvolupar una orientació educativa i professional adequada en EFP, així com la importància de centrar-se en estratègies d'orientació i acció tutorial en aquest àmbit educatiu com a manera d'abordar l'abandó prematur i fer costat als joves en la seva transició cap a la EFP i romandre en la EFP. Aquest marc dona a la EFP una imatge social infravalorada i poc realista. L'itinerari professional, especialment en el nivell secundari superior, necessita proves per a demostrar la seva eficàcia. Per això, treballar a fer més atractiu l'accés als programes d'FP en el batxillerat, així com reforçar i garantir la seva permanència i finalització, es presenta com un dels reptes educatius de la societat actual. El projecte *Orienta4VET buscarà treballar en i cap a l'accés a la FP, així com contribuir en i per a romandre i completar aquests programes. Les seves línies de treball estaven vinculades a tres de les prioritats específiques del programa KA220-*VET: (a) augmentar la visibilitat i l'atractiu de l' EFP; b) augmentar la flexibilitat de les oportunitats en matèria d' EFP; c) contribuir a la innovació en matèria d' EFP.
Títol curtOrienta4VET
AcrònimOrienta4VET
EstatusActiu
Data efectiva d'inici i finalització28/02/2227/02/25

Socis col·laboradors

• Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) (guia)
  • Instituto Politecnico de Leiria (Soci projecte)
  • Universität Bremen (Soci projecte)
  • Aarhus University (Soci projecte)
  • Universitatea din Bucuresti (University of Bucharest) (UB) (Soci projecte)

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.