Towards a climate resilient cross-border mountain community in the Pyrenees

Detalls del projecte

Description

El projecte LIFE-SIP PYRENEES4CLIMA pretén implementar la primera estratègia transfronterera de canvi climàtic a Europa liderada per 6 regions i un estat en una zona de muntanya a través de l'Observatori Pirinenc del Canvi Climàtic (OPCC) de la Comunitat de Treball dels Pirineus (CTP). L'estratègia té com a objectiu una serralada, els Pirineus, amb un dels valors de biodiversitat més alts d'Europa i on es troba el CC. produint impactes en processos superficials, recursos naturals i activitats econòmiques.
L'Estratègia Pirinenca de Canvi Climàtic 2050, EPiCC, va ser aprovada el 13 de desembre de 2021 pels presidents (màxima autoritat): Nova Aquitània, Occitània, Aragó, Catalunya, Euskadi, Navarra i Andorra, amb una superfície de 254.766 Km2 amb una població de 23 habitants. 5 milions d'habitants. L'EPiCC també compta amb la participació dels representants dels Ministeris de Transició Ecològica espanyol i francès.
El projecte s'estructura en 5 pilars principals: entendre els impactes climàtics, augmentar els espais naturals resilients, adaptar l'economia de muntanya, protegir la població i el territori i potenciar una nova governança. La singularitat de la proposta és un compromís conjunt, assegurant el diàleg multisectorial i multiterritorial per abordar de manera eficaç i eficient les polítiques de CC. Aquesta proposta es basa en l'experiència de 12 anys d'OPCC, una iniciativa insígnia de la CTP, i reforçada per un procés participatiu (+600 participants). A més, el CTP-OPCC i les 6 regions europees implicades formen part de la Missió Europea d'Adaptació i són membres actius de la Comunitat de pràctica d'adaptació.
En el consorci hi participen administracions i entitats reconegudes especialitzades en les diferents temàtiques, amb representació de tots els territoris, amb experiència en gestió i cooperació, i organitzada en nivells de responsabilitat ben definits, amb una visió d'implementació a mitjà-llarg termini, esdevenint un autèntic accelerador de l'adaptació al CC a les regions de muntanya d'Europa, i contribuint a la Missió d'Adaptació de la UE.
AcrònimLIFE PYRENEES4CLIMA
EstatusActiu
Data efectiva d'inici i finalització1/10/2330/04/31

Socis col·laboradors

• Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
  • Consorcio de la Comunidad de Trabajo de Los Pirineos (guia)
  • Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda rural
  • Gobierno de Navarra
  • Servei Meteorològic de Catalunya
  • Centre National de Recherches Metereologiques MeteoFrance
  • Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)
  • Syndicat mixte Conservatoire botanique pyrénéen (CBNPMP)
  • Agence des Pyrénées (ADP)
  • Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF)
  • GEIE FORESPIR (FORES)
  • Agrupación Europea de Cooperación Territorial denominada Pirineos-Pyrénées (AECT)
  • Universitat de Barcelona (UB)
  • Réseau Education Pyrénées Vivantes (REPV)
  • Navarra de suelo y vivienda S.A. (NASU)
  • Association des Chambres d'Agriculture des Pyrénées (ACAP)
  • Ana-Conservatoire d'espaces naturels Ariège (ANA-CEN)
  • Agence d’Urbanisme Atlantique et Pyrénées (AUDAP)
  • BC3 Basque Centre for Climate Change
  • Centre d'Études et d'Expertise sur les Risques, l'Environnement, la Mobilité et l'Aménagement (Cerema)
  • Centro de Investigación y Tecnología Agroalimentaria de Aragón (CITA)
  • Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS)
  • Gestión Ambiental de Navarra S.A. (GAN)
  • Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya
  • Instituto Vasco de Investigación y Desarrollo Agrario, S.A. (NEIKER)
  • Navarra de Infraestructuras Locales Sociedad Anónima (NILSA)
  • Fundación de Cambio Climático de Guipuzcoa (NK)
  • Observatori de l’Ebre Fundació (OE)
  • Parc National des Pyrénées (PNP)
  • Sociedad Española de Ornitología
  • Universidad de Navarra
  • Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
  • Universidad Pública de Navarra (UPNA)
  • Parc National de Port-Cros (CBNMED)
  • Union des Communes Forestières du Grand Sud
  • Centre National de la Propriété Forestière
  • FUNDACION HAZI FUNDAZIOA
  • Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC)
  • Centre de la Propietat Forestal

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.