El Projecte Trajectories Complexes se centra a entendre les trajectòries complexes dels estudiants a la universitat i donar suport a aquells que les naveguen. En l'àmbit pràctic, el projecte pretén contribuir a l'establiment d'un sistema de seguiment periòdic de les trajectòries dels estudiants per tal d'ajustar el desenvolupament de polítiques de suport a aquestes trajectòries als diferents nivells del sistema i de les institucions universitàries. A nivell conceptual, es pretén ampliar la noció del que es pot considerar una universitat inclusiva. Tot i que hi ha hagut un moviment important per mirar l'equitat en l'accés a la universitat (conegut com a ampliació de l'accés), el progrés dels estudiants a través de la universitat també requereix atenció per aconseguir una universitat inclusiva. Per fer-ho, també cal estendre el concepte d'allò que és un èxit en curs a través de la universitat. Normalment, l'anàlisi de trajectòries es fa a partir d'una única titulació. Això dóna una visió restringida del que és una trajectòria d'èxit, ja que només seria la que comença i acaba la mateixa carrera. Les polítiques que s'han d'aplicar per promoure aquest èxit són polítiques de retenció d'estudiants. En canvi, argumentem que el focus de l'anàlisi hauria de ser l'estudiant. Els estudiants poden desplaçar-se, fer una pausa, combinar els seus estudis, moure's entre diferents graus o diferents modalitats (a distància i presencial), potser construint una trajectòria complexa, però reeixida. Les universitats poden contribuir a que les trajectòries complexes tinguin més probabilitats d'acabar amb èxit. Per aconseguir aquests objectius, els agents implicats han de ser diversos. Bàsicament, els agents que treballen a nivell d'informació i comprensió del fenomen, els que fan polítiques (a diferents nivells) i els que donen suport directe a l'alumnat. Atès que cal la implicació dels agents que actuen a diferents nivells i, a més, que cal actualitzar el procés de recollida d'informació, anàlisi de trajectòries i ajust de polítiques en suport d'aquestes trajectòries, sembla evident que la millor manera d'abordar el tema és mitjançant el treball en xarxa dels agents implicats. El projecte té tres grans parts, més una àrea dedicada a la difusió, que inclou l'objectiu de generar o consolidar una xarxa en cada territori dels socis del consorci. La primera part és on pretenem acabar desenvolupant una metodologia d'anàlisi de les trajectòries dels estudiants que sigui transferible a altres contextos d'educació superior. Per aconseguir aquest resultat, primer intentem entendre i comparar les trajectòries dels estudiants en la diversitat d'universitats que analitzem. Centrem la nostra atenció en trajectòries complexes, especialment aquelles que transiten d'una institució (o programa) presencial a una altra a distància (o viceversa), i en els perfils desfavorits (per raó d'origen social, origen migrant, etc.). geogràfics
Convocatòria 2020 Ronda 1 KA2 - Cooperació per a la innovació i l'intercanvi de bones pràctiques KA203 - Col·laboracions estratègiques per a l'educació superior ID del formulari: KA203-1BDC96F6 Data límit (hora de Brussel·les) 23-04-2020 12:00:00
2 / 294EN
origen, gènere, edat). Ens interessa veure quines són les trajectòries més habituals en funció del perfil sociodemogràfic i acadèmic dels estudiants en diversos contextos (país, sistema universitari, modalitat d'estudis). A partir d'aquesta anàlisi, en la qual comparem els resultats d'un important ventall de diferents Institucions d'Educació Superior, pretenem estandarditzar una metodologia d'anàlisi i presentació dels resultats de les trajectòries dels estudiants, que es pugui traslladar fàcilment a altres contextos universitaris. A la segona part realitzarem un recull de bones pràctiques de suport a trajectòries complexes explorant polítiques a les IES que són socis del consorci i en altres IES dels seus territoris propers. L'objectiu més profund és entendre el vincle entre els diferents tipus de bones pràctiques i els resultats de l'anàlisi de trajectòries, intentant respondre a la pregunta sobre quines mesures poden beneficiar quines trajectòries i de quina manera. En la tercera part, es preveu transformar els coneixements adquirits a partir de les dues parts anteriors en material formatiu i de suport a la presa de decisions. Per a això, es construeixen indicadors d'avaluació dels graus sobre el tema de les trajectòries. Es dissenyen dos MOOC, un destinat a l'aprenentatge de l'anàlisi longitudinal de les trajectòries dels estudiants, l'altre per a assessors en mesures de suport a trajectòries complexes. Es dissenya un manual per a assessors i altres materials de suport. Amb l'objectiu de donar la màxima difusió als coneixements adquirits i als materials produïts, tenim la necessitat de transformar-los en productes de ràpida comprensió (infografia, fulletons) que es puguin difondre a través de webs ja existents (universitats, serveis d'estudiants, organitzacions educatives internacionals). , etc.) o a les mateixes oficines d'atenció a l'estudiant. A més, la formació prevista dels socis del consorci en totes les àrees de