Perfils cognitius i dificultats en l'aprenentatge de la lectoescriptura en nens i nenes amb TDA-H

  • Mies Burrull, Maria Angels (PI)
  • Brun Gasca, Maria Carme (Investigador/a)
  • Jurado Vuñuales, Elisabet (Investigador/a)

Detalls del projecte

Descripció

El present estudi pretén analitzar la relació entre el Trastorn per dèficit d'Atenció i Hiperactivitat i les dificultats d'aprenentatge de la lectoescriptura, partint de l'estudi dels processos cognitius implicats en el processament de la informació. S'analitzarà la relació d'aquests perfils i la tipologia de dificultats en la lectoescriptura amb els diferents subtipus (predomini hiperactiu o predomini disatencional) de TDA-H. Aquest coneixement permetrà optimitzar les intervencions psicopedagògiques i millorar l'aprenentatge d'aquests nens i nenes.(...) (...), la literatura sobre aquest tema mostra que freqüentment aquest dèficit pot anar acompanyat d'altres trastorns que poden passar fins i tot desapercebuts, com ara els trastorns de la comunicació i el llenguatge, presentant un nivell d'habilitats lingüístiques més baix que els nens i nenes que no pateixen l'alteració.(...) Una de les línies d'investigació que s'han desenvolupat en els darrers anys en el TDA-H pretén analitzar els processos cognitius a partir de la teoria PASS ( planificació, atenció, seqüencial i simultani) de la intel·ligència. Aquesta teoria neix com a hipòtesi a partir dels postulats d Luria i es demostra científicament mitjançant l'estudi de les conductes sotmeses a anàlisi multivariant.(...). En definitiva, (...) aquesta recerca planteja l'anàlisi de la relació del processament cognitiu a partir de la teoria PASS amb el rendiment lector dels nens i nenes amb TDA-H i dilucidar si existeix relació entre els nivells de processament cognitiu assolits i la tipologia de dificultats lectores dels subjectes en estudi. La principal utilitat d'aquest estudi és fer paleses les dificultats d'aprenentatge del procés de la lectura associades al TDA-H amb la finalitat última de dissenyar estratègies específiques d'intervenció, que permetin prevenir, evitar o disminuir els dèficits escolars derivats d'aquesta problemàtica. Per tant, un cop analitzada aquesta primera part exploratòria(...)
EstatusAcabat
Data efectiva d'inici i finalització6/12/075/02/10

Finançament

  • Universitat Autònoma de Barcelona (UAB): 6.000,00 €

Fingerprint

Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.