Manipulació, comunicació i emergència del símbol. Estudi comparat de nens normals i amb trastorns de desenvolupament

  • Perinat Maceres, Adolfo (PI)
  • Canals i Casas, Ramón (Investigador/a)
  • Costas Moragas, Carme (Investigador/a)
  • Lalueza Sazatornil, Jose Luis (Investigador/a)

    Detalls del projecte

    Descripció

    Una classe de retards de llenguatge són els d'índole cognoscitiva. Poden adscriure's a dèficit en la capacitat de simbolitzar. Les investigacions sobre la emergència del símbol i els seus pre-requesits han seguit fins avui la via oberta per Piaget. Aquesta perspectiva no considera la dimensió intermental que caracteritza l'ús social i més concretament l'adquisició del símbol. Es en aquest context on apareix com necessari estudiar les interaccions comunicatives nen-adult. La nostra investigació tracta de profunditzar en els inicis de la funció simbòlica anant més enllà del marc de Piaget, és a dir, incorporant aquells intercanvis ("joint activity formats" de Bruner) que es produeixen a partir dels 9-10 mesos (fase de la "intersubjectivitat secundària" de Trevarthen). Pretenem donar cabuda dins el marc teòric del símbol a ala seva dimensió motivacional i cooperativa. Estudiarem comparativament dos grups de nens: normals i amb retard idiopàtic. Un objectiu primordial es ampliar les bases per a la prevenció i tractament de les disfuncions del llenguatge
    EstatusAcabat
    Data efectiva d'inici i finalització1/04/8931/03/90

    Finançament

    • Universitat Autònoma de Barcelona (UAB): 5.409,10 €

    Fingerprint

    Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.