Detalls del projecte
Descripció
L'informe d'Eurydice "Integració de l'alumnat de procedència migrant als centres escolars europeus: polítiques i mesures nacionals", publicat a inicis de l'any 2019, reflectia les altes taxes d'abandó escolar prematur de l'alumnat nascut a l'estranger. Espanya amb 31,9% i Itàlia amb 30.1% ocupen el segon i tercer lloc respectivament a l'estadística de 22 països europeus, i Grècia està amb 16,9% ubicada en novè lloc. També és molt preocupant el fet que, respecte a l'alumnat nascut en territori nacional, Espanya amb el 15,6% estigui al cinquè lloc d'abandonament escolar prematur i Itàlia amb el 12% al novè mentre que Grècia amb un 5,4 % se situa al lloc 26, aquesta vegada en una comparació de 34 països, segons l'informe esmentat. Les millors dades de Grècia es convertirien en aprenentatges per als altres països, però, quan en aquest territori la diferència entre l'abandonament escolar prematur de l'alumnat nascut a l'estranger gairebé triplica la de l'alumnat nascut al país, cosa que està fallant, igual que a Espanya i Itàlia on suposa més del doble, mostrant la importància d'enfortir la inclusió educativa d'aquests col·lectius. La pandèmia per Covid-19 que irromp l'any 2020 ha suposat el tancament dels centres educatius per evitar la propagació de la malaltia i ha estat a Espanya de 15 setmanes durant el curs 2019-2020, mentre que a Grècia han estat 36 ia Itàlia 38 setmanes afectant tant el curs 2019-2020 com el curs 2020-2021. L'impacte diferencial per sexe i origen de l'alumnat pel confinament escolar i l'escolarització mixta amb forta dependència de les NTIC, amb incidència més enllà de la bretxa digital i l'accés a dispositius, ho hem identificat en un estudi prospectiu realitzat a centres públics i concertats de Madrid i Barcelona a finals de l'any 2020 Aquest mateix estudi reflecteix que no hagut una resposta diferenciada tenint en compte les necessitats específiques daquest alumnat migrant. Com assenyala la UNESCO, els tancaments prolongats i repetits dels centres educatius augmenten les pèrdues daprenentatge i el risc dabandonament escolar, impactant de forma desproporcionada en els més vulnerables. Respondre a les necessitats diferenciades de les noies i els nois estudiants de procedència migrant que en faciliti l'èxit escolar i la inclusió social és l'Objectiu General d'aquest projecte. Sabem que hi ha barreres que poden resultar determinants per a aquest alumnat i que es veuran agreujades en un context de postpandèmia. Urgeix que els centres escolars siguin capaços de promoure la inclusió educativa amb enfocament interseccional d'aquest alumnat, Objectiu Específic del projecte, per això es fa imprescindible trencar amb la tendència a naturalitzar l'abandó més gran de nois i noies de procedència migrant, considerant-ho com una qüestió integració progressiva inevitablement desigual.
| Títol curt | In&InEducation |
|---|---|
| Acrònim | In&InEducation |
| Estatus | Acabat |
| Data efectiva d'inici i finalització | 1/02/22 → 30/04/24 |
Socis col·laboradors
- Fundación Intered (Coordinador) (guia)
- Centro Studi e Iniziative Europeo (CESIE) (Soci del projecte)
- Social Action and Innovation Center (KMOP) (Soci del projecte)
- Regional Directorate for Primary and Secondary Education of Attica (Soci del projecte)
Fingerprint
Explora els temes de recerca tractats en aquest projecte. Les etiquetes es generen en funció dels ajuts rebuts. Juntes formen un fingerprint únic.